• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic C i Bürstner T 607?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Jag är intresserad av en Bürstner T 607 men vill läsa på lite om värmaren som är standardmonterad. Uppgifterna som omnämns i annonser är Trumatic C alt. Trumatic CV (vilket jag antar står för Trumatic C-värmare!?).
Men när jag söker uppgifter om Trumatic C/CV på nätet finns ingen sådan värmare däremot en hel serie av värmare med namnet Trumatic C + siffror & bokstäver.

Är det någon som vet:

1.) Vad är det för värmare som sitter standarmonterad i Bürstner T 607?

2.) Vilken värmare skulle ni rekommendera att man byter till om man skall ha möjlighet att köra bodelsvärme & varmvatten på Gasol/230V dvs. jag vill kunna välja antingen eller beroende på var jag står?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Trumatic C i Bürstner T 607?

Om man av någon anledning måste byta värmare så skulle nog jag välja en dieseldriven. Super effekt och minskat beroende av gas.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Trumatic C i Bürstner T 607?

Om man av någon anledning måste byta värmare så skulle nog jag välja en dieseldriven. Super effekt och minskat beroende av gas.

Jag ställde just frågan om detta till en av försäljarna för Truma på mässan och fick svaret att man ofta har problem med avgaserna från dieselförbränning, så även från värmarna.

En annan fråga som dyker upp är ju dessutom att om man byter energityp måste bygga om husbilen mer än om man bara kompletterar befintlig energityp med direktverkande el.

En gissning, fast här kan jag ha fel, är att kostnaden för ombyggnationen dessutom blir rätt mycket högre med dieselalternativet!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trumatic C i Bürstner T 607?

Jag ställde just frågan om detta till en av försäljarna för Truma på mässan och fick svaret att man ofta har problem med avgaserna från dieselförbränning, så även från värmarna.

En annan fråga som dyker upp är ju dessutom att om man byter energityp måste bygga om husbilen mer än om man bara kompletterar befintlig energityp med direktverkande el.

En gissning, fast här kan jag ha fel, är att kostnaden för ombyggnationen dessutom blir rätt mycket högre med dieselalternativet!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Vad är det för panna i bilen du tittar på? Det måste väl säljaren kunna berätta? :confused:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Trumatic C i Bürstner T 607?

Vad är det för panna i bilen du tittar på? Det måste väl säljaren kunna berätta? :confused:

Jo, jag har under dagen skickat mail till dem. Tyvärr är min tyska kass så jag skrev på engelska! Jag hoppas att det inte är ett problem för dem. Läste på ett forum här på Husbilsklubben att någon hade väldigt svårt att få svar när de skrev på engelska (1 av 10 svarade) men när de skrev på tyska svarade 9 av 10!

Har jag inte fått svar på måndag ringer jag!

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Trumatic C i Bürstner T 607?

Vet att du redan sett en bil du vill ha men tänk igenom det hela en gång till. För tar du en med vattenburen gasol/el så är det enligt min mening mycket lättare att kompletera värmen om det visar sig att den inte är perfekt i hela bilen.

Bara en tanke i all välmening Torbjörn

PS har själv byggt om värmen i båda bilar jag haft, i den sista blev det helt perfek(Alde vattenburen) DS
 
Toppen