• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic C 6002 EH startar inte

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Under längre tid hade jag problem med fläkten som började skrika och då räckte det att knacka på fläkthuset.
I går slutade pannan fungera. När jag kopplar på el eller gas startar fläkten i ca 10 sekunder sedan stängs den av med ett klick.
Vid enbart el-drift händer ingenting mera medan under gasdrift försöker den tända och sedan blir det röd lampa.

Jag har kollat samtliga säkringar, även glassäkringarna samt överhettningsskyddet. Nu är jag rådlös.

Är det någon som vet mera om pannan eller som har haft samma problem?
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här syns den hur termosäkringen sitter och fästs på ett Alde kretskortet hoppas det kan vara till nytta
Vad jag kan se på Truma C6002EH så sitter det ingen smältsäkring eller så har dom en annan typ av smältsäkring.
Den kan ju sitta på kretskortet till avgasfläkten men det har jag ingen info om.
Det sitter dock 2st säkringar på huvudkortet. En glassäkring 6,3Amp och en kretskortsmonterad på 1.25Amp.
C6002EH (länk till min C6002EH reparationstråd)

1613929455670.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag sålde ett sådant PCB kort till truma i höstas, köparen bodde inte långt ifrån vinslövs... Han berättade att truma lagerför/säljer inte dessa kort längre.
Men det finns säkert någon firma som kan fixa/kolla kortet. Hade du kunnat köpa ett nytt så hade du fått betala mella 7-8000 hos truma eller mer. Så det finns lite marginaler att spela på om du hittar någon som kan laga kortet.... Lycka till

Kunden berättade allt detta efter att vi hade gjort upp affären.... Hade jag vetat detta hade priset blivit mycket högre än de 2500:- som jag sålde mitt kort för :swoon:
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej, jag har samma problem som en del har vad gäller värmaren, alla säkringar är hela, men jag vet ej hur denna Thermosäkring ser ut. Tror att det skulle kunna vara denna. Har du någon bild eller vad den heter eller något liknande? Det är en Traumatic C6002 EH.
//Lasse
Nu har jag fått info av en snäll medlem i klubben om att det inte finns någon thermosäkring på C6002EH kortet.
 

Qcomfort52

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
19268
Medlemskap
2024
Under längre tid hade jag problem med fläkten som började skrika och då räckte det att knacka på fläkthuset.
I går slutade pannan fungera. När jag kopplar på el eller gas startar fläkten i ca 10 sekunder sedan stängs den av med ett klick.
Vid enbart el-drift händer ingenting mera medan under gasdrift försöker den tända och sedan blir det röd lampa.

Jag har kollat samtliga säkringar, även glassäkringarna samt överhettningsskyddet. Nu är jag rådlös.

Är det någon som vet mera om pannan eller som har haft samma problem?
[/QUO
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja precis som jag beskrivit i min reparations länk i #21 i denna tråd. :)
Man ser den brända transistor på första bilden. Fläkten gick även om man stängde ner värmarpanelen.
Då är transistorn mycket skadad.
 
Toppen