• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma verkar bara gå på max.

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Hej! Mitt första inlägg (postade i fel avdelning först) o jag försökte söka men hittade inget som matchade.
Precis införskaffat mig en knaus 595- 1998 med en truma värmare ( kan inte modellen men den har inte ett sånt bastuagregat inne i bilen utan endast små utblås här o var). Ställer termostaten på 20grader .. fläkten börjar gå o det låter som den hoppar igång fast den inte gör det. Testar olika grader mm.. vrider jag upp termostaten till max och startar om från panelen så beter sig pannan likadant med skillnaden att det tänder o går lite "tyngre" sen börjar fläkten jobba riktigt när värmen kommer. Vrider jag sen ner till 20 grader så hör man att fläkten går ner till tomgång o lågan slocknar antagligen. Väntar o det blir ganska kallt... pannan startar inte ..utan fläkten går på tomgång. Ingen röd lampa eller nått.. funderar på om termostaten e kass eller om brännaren behöver blåsas ur? .. tänker att den kanske bara får tillräckligt med gas på max ?. Den kan vara lite svårstartad oxå i början. Rent ut sagt den känns inte stabil.. tips och råd vad det kan vara för fel ?

Rent spontant så verkar det som om den inte känner av innertempen i bodelen och att den bara känner av varmvattnet. Startar jag pannan på morgonen tex. När vv-beredaren är kall så verkar pannan jobba som den ska, tills vattnet är varmt .. då börjar den trixa sig. Sätter jag varmvattnet på 60grader så låter det nästan som om det börjar koka inne i pannan. Luktar även "varmt/varm plast"

Tillägg.. haft igång den på max ett tag och vred ner den till 20 grader.. pannan stannade o endast väldigt i varvtal .. högt, lågt, mellan ...kanske ska vara så medans pannan svalnar?
 

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Ja jag har motionerat vredet och det verkar inte hjälpa, ja löda om kort har jag gjort förr så det bör inte vara några problem. I värsta fall så hjälper kanske min polare som e elektriker o bygga om den. Kan kanske gå att sätta in en nyare som har fler funktioner men som då inte kommer fungera. Kommer prova med kontaktspray i första steget iaf.. kan ju faktiskt vara så att det är kontakten som är dåligt intryckt. Men somnsagt jag tror huvudfelet ligger här iaf då detta styr pannan o dess funktioner.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
santa.knaus!
Jag har faktiskt schema över kontrollpanelen, samt diverse detaljer på huvudkretskortet i TRUMAN.
Även hela handboken med sprängskisser på pannan.
Rotade i filerna som jag samlat på mig om bilens olika system.
Vill du ha filerna, så kan du maila mig direkt på roy.nordqvist.sm4fpd@gmail.com
Potentiometern för inställning av rumstemp verkar vara en liten trimpot, på 5 kohm, även om de skriver k (kilo) med stort K, vilket betyder Kelvin.
Man får helt enkelt tolka kopplingschemat.

Man skulle kunna tänka sig att sätta dit en "riktigt" potentiometer, såna kan man hitta hos BHIAB, https://www.bhiab.se/perl/index.cgi
dvs 5 kohm linjär.

Roysan
 

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Tänkte tacka för hjälpen!
Fick äntligen tummen ur och lagat pannan.
Lämnade manöverpanelen till en polare som e en jäkel på elektronik o lödning. Vridpottens lödning hade lossnat på 1-2 ben och glappade. När han synade av resten av lödningarna hittade han sprickor i fler. Han lödade om alla lödningar så nu fungerar det hela som det ska.
Har inte gjort något längre test över en helg eller så, men den startar o stänger av sig, varvar upp om det blir kallt.
Som ni sagt så är systemet ganska trögt så man får ju ha lite tålamod och inte börja starta om o vrida på tempen.

Tack till roysan för diverse el-scheman oxå!

Ses på vägarna i sommar!

Mvh
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad kul att du fick ordning på det hela!
Säkert många nya dyra kretskort som gjort samma resa
Dvs ledningarna har åldrats, eller så har man tvingats köpa nya kort för lusentappar.

Ofta är ju lödningar på kretskort inte något riktigt beständigt.
Ser man på eleketronik som är tänkt att fungera länge, men är dyra, som militärt eller äldre radiogrejer.
I äldre elektronik kan man se att lödningarna är lackade med schellac, helt manuellt.
Moderna kretskort av dyrare typ, kan vara helt lackade med moderna lacktyper.

Konsumentelektronik är ofta obehandlad. Därmed utsatt för allt från dålig luft, (avgaser svavelhaltig luft etc) samt varierande temperatur och fuktighet.

I ditt fall är det lite typiskt att lödningar av komponentben som potenpotentiometern som har lite fjädring, eller stress. Det rör sig helt enkelt med tempvariationer och med tiden kan lödningen spricka.
Det syns tydlig med en liten lupp.
Omlödning med riktigt tennlod och rätt temperatur, samt vana kan göra att kortet håller minst lika länge som dess ålder.

roysan
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ett av problemen är att konstruktörerna ofta använder lödningen som ett sätt att montera saker som det inte håller för speciellt när det är lött med maskin på ett tennbad, vad som händer är att små komponenter blir lätt överhettade och stora blir inte tillräckligt uppvärmda, sen hamnar det ofta för lite tenn på de ställen som är utsatta för mekanisk påverkan.
Händer också att kopparen släpper från underlaget på kretskortet och av vibrationer blir det en hårfin spricka i den tryckta ledningen som är svår att hitta när man inte kan prova under drift.
Ett bra sätt annars att felsöka periodiska fel är att använda hårtork och kylspray under drift.
Går ofta ganska bra att bara löda om kretskortet på alla misstänkta ställen.
Man ska veta att det förekommer olika lödtenn med och utan bly. Det utan bly har sämre lödbarhet och kräver högre värme och kan bli lite svårare att löda med en gammal lödkolv som har en termostat som är fast.
Kan man hitta tenn med bly är det att föredra, det är ju små mängder det handlar om.
Finns även lödtråd med andra ämnen än harts som fluss medel, de ska man undvika de är gjorda att använda till mekanisk lödning där man kan tvätta av rester av flussmedlet.
 
Toppen