• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Finns det någon som har samma "problem med väldigt olika temperatur i slangarna .

Orkar ni kika på inlägget här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/333290

Över 63,1 grader på den moderniserade vänstersidan och 34,5 grader på den orörda högersidan .

Sen kollade jag på temperaturskillnaden mellan det 1:a utblåste och sista (3:dje) utblåset på högersidan = den slangen som går genom dubbelgolvet och jag hade 35 grader i det 1:a och 24,5 grader i det sista (3:dje) .
Det är inte mycket värme om man tänker att det största kallraset är ju ifram .

Skall man behöva montera 60 mm rörisolering på slangarna så man inte värmer upp lådan invändigt .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

vad tror du om en extra fläckt så det blir bättre fart på luften skall själv pröva med en gammal motorumsfläckt till båten, och en reostart så det inte blåser för mycket
och dra en extra slang fram till hytten det får bli till våren mvh håkan
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Jeg har samme problemet på en Rapido, hvor varmluftslangengår i isolert? kanal under vogna og opp i badet. Varmetapet er så uvanlig stort at jeg må demontere kanalen for å sjekke isolasjonen...!:wideeyed:
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Hej Bengt-Åke !
Jag har också olika temp. på luften vid utblåsen, helt klart så tappar slangen värme på vägen.
Här är en länk till en isolerstrumpa som man kan applicera på slangen, den är visserligen bökigare att få på än en rörisolering.
Enklast är att klippa upp den på längden, montera den o sedan tejpa ihop den efteråt med pvc-tejp.
Prismässigt så vet jag ej vad som är billigast av isolerstrumpan eller rörisoleringen.
Den säljes hos ventilationsgrossister.
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/a25.pdf

Mvh
Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Då har jag dragit runt lite isolering och nu skiljer det 5-6 grader mellan 1:a och sista utblåset ,jag skall dock ta och isolera även röret i dubbelgolvet .

Så blev det samt ett kort på hur bra isolerat eluttaget är och jag lade in ficklampa på insidan .
 

Bilagor

  • P1090604 (Large).JPG
    P1090604 (Large).JPG
    65 KB · Visningar: 23
  • P1090605 (Large).JPG
    P1090605 (Large).JPG
    66,1 KB · Visningar: 17
  • P1090602 (Large).JPG
    P1090602 (Large).JPG
    33,7 KB · Visningar: 19

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

hej bengt -åke blir det inte förvarmt för isoleringen nu ,,jag kan inte ta i mina slangar, under sängarna, och under skåpen ,,om det inte blir för varmt, så kanske man skall isolera mina slangar åxo och pröva en extra fläckt det blir att fixa till våren..blev det märkbart bättre värme fram mvh håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Jo det enda värmen som man vill ha där nere i dubbelgolvet är ju så inte tankarna och rör fryser .

Nu har jag även varit ute och testat och det tvärgående röret är också isolerad i dubbelgolvet samt under köksskåpen och i lådorna , det finns flera andra munstycken/slangar som är riktade mot tankar och avloppsrör .

Nu blir det bättre för i det som jag drog rören i är det 63,0 grader och det som jag isolerade är det 54,2 grader nu mot 34,5 grader före jag isolerade rören dock kan det ju diffa lite med temperaturen upp och ner men det är långt bättre än innan .

Jag passade även på att göra en lite låda av ecoprim som jag satte över baksidan på eluttaget och gjorde även ett hål för den externa TVantennkabeln .
 

Bilagor

  • tempefter.JPG
    tempefter.JPG
    106,1 KB · Visningar: 5
  • bild (Large).JPG
    bild (Large).JPG
    71,6 KB · Visningar: 5

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Flott jobb, men er det ikke en fare for at det kan bli for kaldt i benkene langs ytterveggen og vannslangene dine kan fryse? Det hjelper vel ikke å være varm på beina om vannet fryser når det er grisekaldt?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

hej bengt-åke blev det någon stor skillnad på värmen i bilen,sen du isolerade slangarna nu när du var i fjällen,
jag har köpt 5meter slang, och skall försöka att dra en slang till fram till pedalstället, event får jag dra den under bilen, och isolera den noga o sätta ett rostfritrumma över, man måste kunna förbättra värmen fram,det är 3slangar bak 1slang fram från värman, vill ej stänga utblås bak, det kan bli för varmt, så värman löser ut mvh håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma "värme" mera svalka i ena röret ...

Hejsan .

Det blev stor skillnad på värmen först å främst då jag tog en slang direkt från värmaren som jag har i bak och direkt fram till dom främsta utblåsen som då är fördelade på 2 utblås riktat framåt på bilen .
Se bild här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/312388

Förrut så var ju dessa 2 även ihopkopplade med dom 2 st som är riktade ut mot gången/mot bordet = 4 utblås så det var ju inget tryck i värmen .

Hela inlägget är här : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/312208

Jag har läst att så länge man inte stänger alla utblås så blir inte pannan överhettad vilket bör innebära att du kan stänga i bak helt men att ha dom övriga öppna .
Så har jag gjort = vid dörren där ävn pannan är placerad så är den ventilen nästan stängd .

Hade inte du pannan i luckan innanför köket ?
Då hade jag nog dragit ett rör direkt från 1 av dom 4 munstyckena som är på pannan (= bra tryck och värme) och byggt in det i en liten tjusigt fanerad trumma på 6*6cm längs med golvet/väggen på förarsidan och sedan hade ett utblås riktat rakt fram .

Jag hade inte dragit något under bilen .

Sen hade jag tagit det röret som går till sängen i bak och satt en T eller Y-koppling ihop med den slangen som jag hade tagit loss till förmån för den som var dragen framåt .
Se här : http://www.kamafritid.se/pdf/08002.pdf sidan 21 .

Är det några mera ?? Så är det bara höra av sig .


Vilken Rapido modell är det du hade nu igen .. Jag kommer ju ihåg hur vacker den var på våran garageuppfart men kommer inte ihåg beteckningen ...
 
Senast ändrad:
Toppen