• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Trumatic C 3402 slår av efter en stund?!

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Gotland
Hej!

Jag har en äldre Truma Trumatic C 3402 som krånglar och hoppas kunna få hjälp med felsökning. Den startar som den ska (gula lampan på kontrollpanelen lyser fast). Om vi ställer upp rumstermostaten så går också fläkten igång som blåser ut luft i kupén. Efter en stund går det också att få varmvatten i kranarna så värmaren verkar uppenbarligen tända och värma vatten.

Problemet är att efter en stund så stoppar värmaren med fast röd lampa på kontrollpanelen. Vi har kontrollerat gastillförseln, tryckblåst gasledningen och bytt regulator. Vi har också kontrollerat och bytt ut bodelsbatteriet som har bra spänning (solpanel installerad).

Har ni någon idé om vad som kan vara problem? Eftersom värmaren slår av kan vi inte åka ut med husbilOen nu när det börjar bli lite kallare väder... :(

Har varit i kontakt med Mats Rosén på Truma Scandinavia Truma Team som resonerade att det kunde vara temperatursensorerna som läser av eller ger för höga värden till kretskortet men att det dessvärre inte finns reservdelar för Trumatic C-värmare längre. Han kunde erbjuda en Combi 6E (med elpatron) för ~25.000:- men eftersom husbilen är av äldre modell och vi är en småbarnsfamilj så är det mycket pengar.

OM det inte går att fixa värmaren, vad rekommenderar ni att ersätta med för system? Ny luftburen uppvärmning med en annan Truma? Dieselvärmare t.ex. Webasto?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag hittade en anteckning jag gjorde den gång jag hade ett fel liknande ditt. Från 2013 så det är tio år sen.
Det är lite txt, en A4 sida, men jag lägger in det här, kanske du, trådstartaren eller annan har nytta av mina erfarenheter.
Men tänk noga på de sista raderna där jag varnar för arbete på gasgrejerna.

Anteckning från rep av pannan 2013. Obs att den mindre pannorna har två effektlägen. Men fortfarande två magnetventiler och munstycken.

Pannan kunde visa rött mitt i natten och hade stannat.

Genom att studera manualen såg jag att den har tre effektlägen, 2000, 4000 och 6000 W. Vid ”sommardrift”, dvs enbart för att producera varmvatten går den på lägsta effekten, 2000 W. Vid ”vinterdrift” dvs när man vill ha värme i bilen, beror effekten på skillnaden mellan börvärde och ärvärde, dvs skillnaden mellan rumstemperatur i bilen och inställd temperatur på termostaten. Är denna låg, dvs vi har kanske 19 grader i bilen och vill bara ha lite värme, ställer termostaten på 22 grader så startar pannan med att erbjuda låg effekt. Jag började misstänka att felet var just låg effekt, dvs pannan tände inte vid låg effekt, och kunde konstatera att de tre effektlägena, (2 effektlägen på den mindre pannan) skapades av två magnetventiler, eller rättare sagt en dubbel magnetventil. En för låg effekt, en för mellaneffekt och båda för hög effekt. Mitt prov då var att ställa in termostaten på 30 grader, då skulle ju pannan ösa på med max effekt. Inga problem den startade och eldade snällt på med full effekt. Kan då felet vara låg effekt med gas från första magnetventilen?? Troligt. På natten när önskad temperatur börjat underskridas och termostaten ville ge på lite mer värme, dvs med låg effekt, blev det stopp och efter några timmar vaknade man och det var kallt i bilen, och filtarna fick tas fram. Jag bestämde mig för att ta ur magnetventilen och försöka testa och, eller laga den. Den är lätt att hitta vid gasanslutningen, men lite klurig att demontera. Ta först lös gasanslutningen, se till att gasventilen först är stängd. Två svåråtkomliga stjärnskruvar, och till slut kunde man dra ut den dubbla magnetventilen. Den bestod av två spolar med sladdar, två långa, 100 mm, smala rör som stack in i brännaren, packning etc. Tänk på att om man krånglar med fel skruvmejsel, dåligt grepp eller sned mejsel så förstörs skruvarnas krysspår och man får ännu svårare att få lös det hela. (Du behöver en lång Ph2 mejsel av hög kvalitet) Försök inte med en kryssmejsel av Pz typ, eller billigast möjliga skräpverktyg. Spolarna fick man ta lös då de var försedda med trådar till elektroniken. En spole tog jag med in, fick då lov att kapa ledningarna.

Genom att montera en spole och manövrera den med 12 V kunde jag i verkstaden prova magnetventilen. Det gick då att blåsa, (med munnen) och känna det olika motståndet i respektive ventil. Låg effekt var trögblåst. Jag använde tryckluft för att blåsa ur ventilen i motsatt riktning, och med tryckluft på, rensa filtret vid gasolanslutningen, jag blåste ganska läge båda ventiler för att vara säker på att ev. smuts eller gasololja blåsts ut. Magnetventilen gick inte att öppna. I reservdelskataloger, KAMA katalogen etc finner man att det går att köpa hela magnetventilen som reservdel. Att köpa på sig en ny är en bra ide, kolla bara trycket, 30 eller 50 mB. Sedan återmontering, lite lurigt att få de långa (100 mm) brännarrören att komma rätt in. Test med såpvatten för gasolläcka och provkörning. Pannan har nu gått felfritt sedan i juni 2013 då jag gjorde denna operation.

Jobbet är inget för den som inte är van att meka, och är relativt avancerat. Dessutom har man ett stort ansvar för risker med gasolarbeten. Ansvaret lämnar jag därför över helt på den som försöker sig på jobbet själv. Detta är min erfarenhet, mitt arbetstips, men allt ansvar frånsäger jag mig om någon ger sig på jobbet.

Roysan
 
Toppen