• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma trassel

F

F.d. 53498

Guest
Vår bil är en 08. Vi har en Truma luftvärme som ofta trasslar. Den har varit inne för service 5-6 gånger. Senast byttes tändare och något som skall känna av om det brinner. Som ansvarig på verkstaden sa, nu har vi nog bytt allt i värmaren. Vi fick tillbaka bilen och har använt värmaren på både gas och el samt var för sig i 5 nätter. Vi har planerat att besöka Forsbergs i morgon. Nu har vi kommit fram till Hyssna och står vid Pizzerian. Tyvärr utan fungerande värmare. IGEN.

Det blir nog en lång kall natt. Eller har någon några tipps. Jag har inga lampor på energival eller på siffror på termostaten. Från början lös den röda lampan på värmaren med en kod 2 korta och en lång. Nu har den också slutat.

Vi börja tröttna på det här förbannade strulet och att man inte kan lita på grejorna.

Fnnns något att göra ikväll förutom att hålla värmen med närhet till hustru och värmeljus. Motorn på tomgång i 6 timmar? hur mår den då? Andra tipps, vi har el men ingen extrafläkt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma trassel

Det är en jäkla tragedi när man inte kan lita på grejorna. Jag har iofs alltid ansett Truma som ett under av tillförlitlighet. Kan tyvärr inte se någon förklaring till just ert problem. Särskilt inte seedan man felsökt den så mycket. Så på Forsberg i morgon. (Sen är det aldrig fel att ha en liten kupéfläkt med sig! =)

Håll värmen och lycka till!
Krister N
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Truma trassel

Rätt Krinil.

I morn skall jag tala om vad som gäller för Forsbergs.

Det är rätt med fläkten, men den har vi haft inne i huset denna kalla vinter och tyvärr blev den kvar hemma.

Men lik fb tycker jag att man skall kunna lita på att viktiga grejor i bilen, dit hör b.la värmaren.

Getingen, glassäkringen SÅG hel ut. I vilket fall har jag ingen att byta ut den med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Truma trassel

Vilken fantastisk klubb detta är. Nyligen ringde det på min telefon. Det var en klubbkompis i Sätila, hur långt härifrån vet jag inte, och jag missade hans namn. Han sa att han kommer hit med en värmare till oss.

Hur tacksam kan man bli?

Återkommer med rosorna till honom när jag vet hans namn.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma trassel

Jag hade funderingar på att köra dit med en flaska champange..., men Toomys värmare var nog ett klokare altenativ! :) Särskilt som jag har drygt 30 mil dit! Men visst är det härliga människor i HBK!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Truma trassel

"Från början lös den röda lampan på värmaren med en kod 2 korta och en lång."
Koden säger vad det är som felar,enl. felkodstabellen som brukar finnas i manualen,annars har verkstaden den.
Tyder inte på styrkortet men men.....

Jojje
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Truma trassel

Du Krinil.

Beroende på hur det går på Forsbergs i morgon så är vi på väg söderut. Vi kommer till helgen att vara i närheten av Tomelilla. Om du tänker överraska med Champisen menar jag. Efter 35 års äktenskap krävs ibland lite tändvätska. Vore kul att träffa dig och prata lite. Undrar om inte vi har en liknande yrkesbakgrund.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Truma trassel

Nu e de fixat.

Det behövdes verkligen ingen basröst på Forsbergs. Mycket bra mottagande och mycket hög servicevillighet. De böt kretskort men tyvärr ingen förbättring. Vid samtal med Truma så behövdes en brännfläkt bytas. Den kom i dag torsdag. " timmars jobb av en mycket revlig mekaniker så fungerar nu Truman alldeles förträffligt igen. Hoppas att den fortsätter så. Det blev dyrt, inte på Forsbergs, allt gick på garantin. Men 2 dagar på Ullared sliter på innehållet i plånboken.

Så vär erfarenhet av detta, tack till Toomy för din välvilja och kompisanda, till Forsbergs och Classe för serviceanda, och mekanikern tyvärr missat hans namn för trevligt bemötande och utmärkt jobb.
 
Toppen