• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma rörskarv med slits begränsning

ValleMan

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
Hej
En simpel fråga från en amatör...
Jag undrar om rörskarvarna med slitsar som sitter lite varstans är justerbara på något sätt?
Se bild.
Jag tycker att det blir alldeles för varmt upp i sängen bak där det går rör runt hela sängen med slitsar. Antingen om dom går att justera eller så sätter jag aluminium-tejp på varannan rörslits.
64692_1.jpg

Tips någon?

Hej
En simpel fråga från en amatör...
Jag undrar om rörskarvarna med slitsar som sitter lite varstans är justerbara på något sätt?
Se bild.
Jag tycker att det blir alldeles för varmt upp i sängen bak där det går rör runt hela sängen med slitsar. Antingen om dom går att justera eller så sätter jag aluminium-tejp på varannan rörslits.
64692_1.jpg

Tips någon?
På vår husbil satt inga sådana. Bara en slang med gjorda hål med jämna mellanrum. Går nog bra att minska slittsarnas längd med tape

Min tanke är att det vore bättre att tejpa alla slitsar till hälften.
Detta bör ge jämnare värme lokalt, inte "för varmt-iskallt-för varmt-iskall" osv.
Ja, nu var jag ute och tejpade igen helt de 2 slitsarna som var mot bakväggen men behöll en slits i början och en precis i slutet av röret så det blir luftgenomströmning och inte helt täppt. Min känsla är att det sker ordentligt med värmeöverföring bara genom att papp/alu-rören går runt hela sängen och det är öppet hela vägen runt. Dvs, slangen lär ju stråla en hel del värme i sig, bara jag behåller lite luftfilter genom slangen.

Det blir ju lätt att justera vid behov.
Behov lär det bli att öppna alla slitsar om du är ute i -10, -20 grader, kallraset kommer blixtsnabt i de temperaturerna.
En husbil är trots allt mer eller mindre isolerade "tält" VS ett hus.

Det blir ju lätt att justera vid behov.
Behov lär det bli att öppna alla slitsar om du är ute i -10, -20 grader, kallraset kommer blixtsnabt i de temperaturerna.
En husbil är trots allt mer eller mindre isolerade "tält" VS ett hus.
Ja, det är kanske sant. Men jag har en Adria Matrix med bädden bak över garaget ganska högt upp. Så min plan är att tejpa lite slitsar för att istället få ut värmen på andra zoner lågt ner i bilen och gärna längre fram mot sittgruppen. Jag stryper ju inte för att sänka totala värmebehovet utan istället fördela om till låga utblås på andra ställen.

Kändes som bädden bak var alldeles för överprioriterad i min bil medans golven är kalla.

Tillbaka
Toppen