• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

truma röd lampa blinkar

F

F.d. 25230

Guest
Hej är det någon som vet varför den röda lampan på panelen blinkar efter ett tag när värmen vart på, man kan köra för varmvatten och då händer inget men kör jag värme så börjar den blinka efter ett litet tag, någon som vart med omliknande problem,,,,,,,,,,
pannan är en truma c 3400.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: truma röd lampa blinkar

Har du nog gasol i tuberna...
För dåligt tryck kan göra att den slår av och blinkar rött

Eller brännaren igensotad

Har bara sökt lite på forumet har själv inte den värmaren.....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25230

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

Har du nog gasol i tuberna...
För dåligt tryck kan göra att den slår av och blinkar rött

Eller brännaren igensotad

Har bara sökt lite på forumet har själv inte den värmaren.....
Hej jag googla på detta problem och hitta trumas handbok och fick reda på detta, blinkar 1 gång per sekund för låg spänning och 2 gånger per sekund för hög spänning, stog även om sot men hur sotar man den tro kunde inte hitta hur ?
 
F

F.d. 15177

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

Jag råkade ut för att kabeln från motorrummet var hrm sliten vid kabelskon, det enda som höll ihop den va lite eltejp el liknande.
så körde man kylen och pannan samtidigt så räckte inte strömmen till!
mät upp spänningen vid pannan samt kolla kablar + anslutningar.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

kom hem förut och mätte laddning till bodels batteri och de va ingen laddning, dit har kollat kablar och anslutningar och hittar inga fel, är det någon som vet om det finns något relä eller säkring till detta ?
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

Vet bara att vi hade samma problem på vår 2010 som vi köpte förra året,, och det var batteriet i bodelen som var från 2008 och inte gav nog med effekt. Felet kom alltså bara när vi körde värmen på gasol.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

Vet bara att vi hade samma problem på vår 2010 som vi köpte förra året,, och det var batteriet i bodelen som var från 2008 och inte gav nog med effekt. Felet kom alltså bara när vi körde värmen på gasol.
Tack för svaret, mitt batteri är helt nytt för i år, i dag åkte vi från varberg till grums ca 30 mil, mätte batteriet i varberg sedan när jag va hemma, stängde alldrig av bilen och fick se att det inte fanns laddning till batteriet alls 11,85 volt när jag åkte samma när jag kom hem, måste va någon koppling eller relä,,,,,,,,, ska kolla vid generatorn i morgon så ingen sladd låssat när dom bytte kamrem, OBS kolladde även bilens batteri och när den va igång ladda det 14,3 volt så där va de inget fel, felet ligger in till bodelen någon stans,,,,,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: truma röd lampa blinkar

det finnes en sikring ofte på 50A mellom elblocket og bilens batteri, ryker denne så blir det ingen ladning under kjørning.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: truma röd lampa blinkar

Jag har köpt en sk polborste och polfett som jag gör rent polerna med och sedan fettar in innan jag kopplar in bodelsbatteriet efter vintern. Jag märker att batteriet laddar dåligt när jag startar för då drar den inte in steget under bodelsdörren.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: truma röd lampa blinkar

Hej igen alla som hjälpt till med tipps, i dag hitta jag felet och de var när jag renjorde alla kopplingar och poler, bakom bilbatteriet satt en stor säkring (maxi säkring hette den) och den hadde erjat av så nu är en sådan bestäld eller rättare sagt 4st för dom va inte lätta att hitta på dagen :) så kolla om ni har liknade säkringar så kan man köpa på sig ett par.
Tack för all hjälp
 
Toppen