• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma panna som bråkar

P

Pilcon

Guest
Söker lite tips om en trilskande truma combi6. Pannan tänder men efter mindre än en minut puffar den till och slocknar. Fläkten startar inte alls, utan verkar vara sten död. Min fundering är om det är en separat säkring till fläkten och isf var den kan sitta. Bilen är en Adria Coral 2010 med pannan placerad undet sängen. Finns det någon form av överhettningsskydd, som går att återställa ? Senaste campingturen var en natt som var extemt het, men termotaten stod på typ 3. Kanske termostaten är en bidragande orsak. Jag har ingen erfarenhet av denna typ av panna, då bilen är ganska nyinköpt. Tacksam för alla råd och tips som kan komma via detta forum. Mvh Pilcon
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Truma panna som bråkar

Hadde ungefär samma problem två ggr med gamla husbilen en 2007a. Säkringen till fläkten var trasig (satt på kretskortet till pannan tror jag). Men det hjälpte inte att byta den. Fick byta fläkt+kretskort bägge gångerna, med arbetet ca 8000 riksdaler. Nu har ni nog en nyare panna så med lite tur kanske det inte är så omfattande. //Peter
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Truma panna som bråkar

Hej
Vår panna la av precis på samma sätt som du beskriver din. Jag har bokat tid på verkstad med bilen på måndag för avgasfläktsbyte. Det finns tydligen 2 fläktar, en för avgaserna och en för varmluftsdistribution sa verkstan. Tyvärr inte helt gratis operation, ca 3-4000:-. Och då har inte kretskortet gått sönder utan är fortfarande helt.
Förra gången pannan slutade fungera hade piskande regn kommit in "bakvägen" i insuget till pannan och fixat kortis. Vattenfylld gaslåga brinner dåligt..
Det skulle finnas ett regnskydd över in- och utblåset på bilens sida så slipper man det felet i alla fall..
mvh
/Thomas
 
F

F.d. 8157

Guest
Sv: Truma panna som bråkar

Det är riktigt, det finns 2 st fläktar i pannan.1 som bygger upp trycket så pannan startar och en som skickar ut varmluften.MEN, eftersom pannan startar!! så tycker jag att du skall kontrollera "myggan" den lilla svarta runda saken som sitter i regel ovanför dörr eller i närheten:Detta är en pryl som skall känna av om det är kallt eller varmt i fordonet, dvs. om pannan skall starta eller inte. Be en verkstad att kolla den, om den är sönder så stannar pannan.
Lycka till
:yes:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Truma panna som bråkar

Är det någon av fläktarna som är defekta finns de att köpa lösa. Har man inte tummen mitt i handen kan man enkelt byta dem själv. Kanske finns någon krona att tjäna?

Fläktarnas funktion är enkel att kontrollera då det är "vanliga" 12V likströms motorer. Dra isär kontaktstycket till respektive fläkt och koppla på 12V matning. (Då snurrar de på maxvarv)

Varvtalsregleringen sköts via kretskortet (oftast det som strular och kostar).
 
Toppen