• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma märkligt fel

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Hej
När värmen är inställd på 40 gr vatten så lyser inte den gula lampan. Men när jag slår över till bara 40 gr vatten då lyser den minsan.
Vad kan detta bero på?
Lennart

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Visningar: 11

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025
Sv: Truma märkligt fel

Det är inget fel.

Värmen har inte startat därför att inte termostaten slagit till, beroende på att det inte är nödvändigt. Därför lyser inte den gula lampan.

När du slår över på bara varmvatten så lyser den därför att vattnet inte är tillräckligt varmt.

Sune

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tror det är så här,
Väljer du bara värme så får du varmvatten "på köpet", om värmen startar på termostat,
alltså ingen prioritering av varmvatten, går värmen så blir det varmvatten av varierande värme.
väljer du varmvatten 40 eller 60 så prioriteras det. ingen värme.
väljer du värme+60 varmvatten så prioriteras varmvatten, samt värme efter termostat.
Lyser gul lampa värms vattnet.

detta lät krångligare än i boken, sitter på jobbet och försöker minnas vad som står i boka.

Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Tror det är så här,
Väljer du bara värme så får du varmvatten "på köpet", om värmen startar på termostat,
alltså ingen prioritering av varmvatten, går värmen så blir det varmvatten av varierande värme.
väljer du varmvatten 40 eller 60 så prioriteras det. ingen värme.
väljer du värme+60 varmvatten så prioriteras varmvatten, samt värme efter termostat.
Lyser gul lampa värms vattnet.

detta lät krångligare än i boken, sitter på jobbet och försöker minnas vad som står i boka.

Har just nu pratat med Aldes kunndtjänst och det är som ovan. Han kunde inte svara på hur min lampa kunde lysa på 40gr och värme samtidigt?.
Lennart

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har just nu pratat med Aldes kunndtjänst och det är som ovan. Han kunde inte svara på hur min lampa kunde lysa på 40gr och värme samtidigt?.
Lennart

Kanske så här:
Ifall du körde bara värme och pannan hunnit blivit varm, men ej vattnet.
Sen växlar du till bara varmvatten:
Då tänds gul lampa och vattnet värms,
Samtidigt fortsätter fläkten till värmen på restvärme, för att sen stanna när pannan svalnat något.

Toppen