• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Truma gasolpanna som är död.

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Tog ut bilen i förrgår o testade allt, kylskåp, värmepanna mm o allt gick perfekt.
Idag när vi skulle ut o åka är pannan stendöd. Har bytt säkringen det står Heizung på o
även gjort bilen ström!ös ett par ggr, typ norsk reset. Händer ingenting !
Enligt i-boken ska det sitta en glassäkring på själva pannan, nån som vet att
om den är trasig om allt slocknar, även displayen ? Kommer inte åt pannan utan att riva nån vägg i garaget
då bilen är byggd runt pannan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så klart du måste kunna komma åt pannan. Antingen från garaget, inifrån bilen, eller uppifrån. Ex genom att lyfta en säng. På pannan finns både 12 volt och 230 volt glassäkringar samt ett överhettningsskydd. Dessutom har du som regel en frostsäkring i anslutning till pannan som behöver manövreras. Får du något felmeddelande på displayen, eller är den också död? Funkar övrig 12 volt som den ska?
 

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Allt med pannan är dött, även displayen. Fick skruva bort en panel i garaget
och kom åt den där. Hittade en glassäkring som verkar hel. Och på en film på tuben
ser det ut som tre dioder som ska lysa men de är mörka. Får kontakta expertis imorgon.

Tack för svaret iaf
 

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Hade en som hjälpte mig idag, el är inte min starkare sida. Han mätte lite överallt men hittade ingen ström så vi gav upp.
Kanske ska tillägga att det är en ren gasolpanna, alltså ingen 230 V. Känns som nån säkring
vi inte hittat. Så får bita i det sura äpplet och betala för hjälp.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hade en som hjälpte mig idag, el är inte min starkare sida. Han mätte lite överallt men hittade ingen ström så vi gav upp.
Kanske ska tillägga att det är en ren gasolpanna, alltså ingen 230 V. Känns som nån säkring
vi inte hittat. Så får bita i det sura äpplet och betala för hjälp.
Fanns det ingen 12v till pannan?. Sitter på kretskortet + å - koppling. Dessa kommer från EBL
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Allt med pannan är dött, även displayen. Fick skruva bort en panel i garaget
och kom åt den där. Hittade en glassäkring som verkar hel. Och på en film på tuben
ser det ut som tre dioder som ska lysa men de är mörka. Får kontakta expertis imorgon.

Tack för svaret iaf
Jag råkade ut för ett liknade problem, felet då var en smälltsäkring på kretskortet. Den är svår att själv byta ut så det fick bli ett nytt kretskort.
Föreslår att du kontaktar Truma. Kundservice
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hade en som hjälpte mig idag, el är inte min starkare sida. Han mätte lite överallt men hittade ingen ström så vi gav upp.
Kanske ska tillägga att det är en ren gasolpanna, alltså ingen 230 V. Känns som nån säkring
vi inte hittat. Så får bita i det sura äpplet och betala för hjälp.
Det kan vara minus som saknas. Det är inte helt ovanligt att en gemensam kopplingsplint använd för flera förbrukare. Det kan vara glapp eller avbrott i anslutningen till den plinten.
Försök att mäta minus någon annanstans än på pannan. Mät samtidigt plus på pannan.

När man felsöker är det bra att ta reda på om det är plus eller minus som saknas.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fick hjälp idag av en firma som hjälpt mig tidigare med kort varsel, tex kylskåp dagen före midsommar mm.
Det var kretskortet som bränt, hade tur i oturen att de hittade ett.
Lämnade på förmiddagen o fick tillbaka strax efter lunch.
Det är så bra när vi redovisar lösningarna! Tack Edkvist! :)
 

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Kan ju tillägga att märkningen på säkringarna i EBL inte stämmer heller.
En säkring hade också gått men den var märkt med Elfotsteg som inte finns på bilen.
Vet inte om detta är vanligt på andra bilar med.
 

Dalb

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Skellefteå
Jag hakar på den här tråden. Jag har en gasolpanna som jag har haft problem med. Har provat alla typer av reset, säkringar mm. Reglaget dött. Men rätt vad var efter vi kört bilen några dagar funkade den klockrent. Pratade med husbilsfirman som sa att det kan vara en cell i batteriet. Ladda upp batteriet och kolla. Pannan behöver fräscht batteri. Kollade även med en batteriexpert på el & diesel som menade att batteriet skulle vara fräscht
Jag laddade och Jajjamen det funkade. I sommar har det funkat hur bra som helst. Tills nu förra helgen, bilen stått utan el och laddning och när vi kom fram funkade inte pannan.
Någon som upplevt problem med pannan i relation till batteristatus
 
Toppen