• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Truma E517H problem

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Någon kunnig som kan instruera vart jag skall börja leta fel.......
Fick en Inet box monterad före helgen och allt var väl frid och fröjd tills idag då plötsligt ERROR E517H kommer upp på displayen.
a) Har kollat och gasol flaskan är halv full
b) Gas kommer fram till Spisen.
c) Har tryckt på Inet displayen för att avaktivera felkoden, men den ploppar bara fram hela tiden.

Det var - 4 gr i natt, men det borde väl bilen klara - ny Hobby 2019 (hoppas jag)

Någon klurig därute som kan ge tips hur jag enklast går vidare, utan att behöva ge mig in till stan/verkstaden igen.

Mvh Ove
 
Lösning
Hej. Jag fick felmeddelande E507H som det stog att det var något med gasen, samt att jag fått att det står app på displayen,
tror att jag resetade manöverpanelen, men framför allt när det stog app, hade jag tappat förbindelsen med inetboxen, starta blåtantsförbindelsen mellan trumaappen och inetboxen , skall lysa konstant blå. efter detta startade värmaren från telefonen. det var alls inget fel på gasoltillföseln.

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har nog med gas/regualtor/ventil att göra:
#507,
#516,
#517
Gasolflaskan tom

Gasolflaskan eller snabbavstängningsventilen i gasolledningen stängd

Gastrycksregleringssystemet har frusit

Butanhalten i gasolflaskan är för hög

Förbränningsluftledningen eller avgasutloppet har blockerats

Gastrycksregulatorn defekt
Byt ut gasolflaskan

Kontrollera gasoltillförseln och öppna ventilerna

Använd regulatorvärmaren (EisEx)

Använd propan. Speciellt vid temperaturer under 10 °C är butan olämpligt för uppvärmning.

Kontrollera om öppningarna är smutsiga (snömodd, is, löv etc.) och rengör dem om så behövs

Kontrollera / byt ut gastrycksregulatorn
#607Max. antal återställande av fel uppnåttVänta i 15 minuter och återställ felet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hjälpte en kompis som också fick detta felmeddelande när han var i Grekland...
Vi kunde "tjuvstartade" trumman genom att koppla in 230v och starta den med 230v...han gjorde också någon reset.... Och rätt vad det var så startade trumman... Nästa gång gasen tog slut.... Samma problem... Och samma procedur..... Han blev inte av med felet förrän han fått bytt förbrännings fläkten och kretskortet.... Felet som jag ser det är ett konstruktions fel och skall gå på garantin.....
Lycka till

Hoppas du inte är ensam så ni kan hålla värmen.. :twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har du varit utomlands så du har fått butan istället för propan? Det hände en god vän, samma problem. Butan klarar inte låga temperaturer, speciellt inte om flaskan inte är full. Prova med en annan gasflaska.
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Oj det blev mycket på engång,
När jag trycker på återställning knappen på truma displayen säger den "App" hela tiden.
Men i appen ser jag ingenstans där jag kan komma vidare :(
Får nog boka tid ändå nästa vecka .......
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ved ikke om du har manualen, men prøv at læse på side 52 om APP modus
 

Bilagor

  • truma-heating-cp-plus-installation-operating-nl-dk-se-slo.pdf
    10,2 MB · Visningar: 118

roker

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Jag fick felmeddelande E507H som det stog att det var något med gasen, samt att jag fått att det står app på displayen,
tror att jag resetade manöverpanelen, men framför allt när det stog app, hade jag tappat förbindelsen med inetboxen, starta blåtantsförbindelsen mellan trumaappen och inetboxen , skall lysa konstant blå. efter detta startade värmaren från telefonen. det var alls inget fel på gasoltillföseln.
 
Lösning
Toppen