• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma CP plus panelen fel efter reset!

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Vi var ute i förra veckan en tur med LMC 712 husbilen till Ursand Camping det var jättebra där vädret varmt och skönt.
På kvällen har vi värmen på el 1 och även varmvatten 40 gr men på natten verkar inte cirkulationen
fungera riktigt det blir inte varmt vid fönstren men Trumapannan känns varm. På ett ställe golvet bakom
passagerarstolen kommer bra med värme. Kanske är några kanaler avstängda i slangarna. När jag kom hem
tittade över värmepanelen och läste att man kan göra en reset på den. Har gjort det och efter det kom det felmeddelande
W 255 H som betyder att det är avbrott i 12 V strömförbindelsen mellan panel och värmaren. Gjorde ny reset och felet
verkade borta inget meddelande men det saknas symboler husbil, gasflaska, elblixt syns bara tiden på klockan och skiftnyckeln
nere till höger på panelen. vi får använda ett löst värmeelement när bilen nu står på tomten. Vad kan man göra är det någon
säkring som är sönder eller fel på panelerna?
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Nu är felet avhjälpt. värmeknappen var ej på i LMC panelen. Det är bara det att det inte går få upp värmen ändå
fast tempen står på 30 grader.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Alltså: Grundproblemet torde vara att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 
Toppen