• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma combi D6E

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Truma combi D6E

I min förra bil lät jag montera Truma combi 6D, den första modellen vilken saknade eluppvärmningsalternativ. Den fungerade klanderfritt. Tämligen låg ljudnivå, ingen besvärande lukt och höll inställd temperatur med god precision.
Den enda nackdelen att denna panna drar lite mer ström än gasolvarianten, något man får lov att gardera för vid vinterbruk.
I min nya bil har jag motsvarande panna från Webasto (Webasto Dual Top Evo 8), vilken även den fugerar bra. Den största fördelen med dieselcentralvärme vid sidan av den låga driftskostnaden är att man kan stanna ute längre i vildmarken vintertid och att bränslet finns att köpa i minsta lilla samhälle.

aake

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Håller med Aake om allt. Kan lukta lite vid uppstart och doften har någon gång kommit in i bilen. En fördel är även viktbesparingen, minst en gasoltub mindre.

Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Hur upplever ni som har den nya pannan som drivs av diesel ?

Vi diskuterade länge och väl med Trumas representant på Elmia om just denna värmare. Han sa att om vi är ute 9-10 månader/år så måste den sotas 2-3 gånger och det blir dyrt. Vi har nu beställt Webastos Dual Top 8 till den nya bil vi beställt. Vi har läst att andra har den och är nöjda!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Pratade just om detta med en Tysk HB-everantör som säger att det är OK utan tillsatsen vid korta uppehåll. Vill man stanna (och campa) längre tid, då ska man välja tillsatsen mot en x-tra kostnad på några tusenlappar (i våra pengar). Samma gällde vattenavskiljare från dieseln (också några tusenlappar), men detta behövdes endast om man körde "ökenrally"... Vi brukar vistas på hög höjd men bedömde tillsatsen som onödig då det handlar mest om kortare uppehåll och en hel del annat som behövs på sådana höjder. Man kan inte gardera sig mot ALLT och alla situationer, då får man så mycket annat att ta hänsyn till.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Höghöjdskitet från Truma kostar ca € 450, motsvarande från Eberspacher kostar ca € 150. Enligt uppgift jag fått, kommer Truma:s dieselpanna från Eberspächer, så med ganska stor sannolikhet är det samma kit? Om det räcker med € 150 om jag tänker åka på höga höjder, och har dieselpannan som enda värmekälla skulle jag inte tveka..?! :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Montreal, jag tror inte det gäller bara dieselpannan, du har även dieseldriven motor som "andas" samma lufttryck och O2 fattigt luft, har en eber som motorvärmare m.m...
Är absolut ingen expert i ämnet men vad jag har förstått, det är en hel del man bör tänka på i sådana sammanhang. Vi är ofta över 1 200 m men sällan längre perioder och saknar den praktiska erfarenheten. Vår dieseldrivna personbil har klarat 1 800 meter utan konstigheter dock bara "över dagen", det är rätt ruggigt, blåsigt, målning & kallt om man ska behöva sova där uppe i flera dagar. I så fall bör man nog vara beredd på att investera i en del andra tillbehör. Undrar hur aake klarar höjdproblematik, han om någon gör ganska extrema vinterresor (och njuter dessutom : )

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montreal, jag tror inte det gäller bara dieselpannan, du har även dieseldriven motor som "andas" samma lufttryck och O2 fattigt luft, har en eber som motorvärmare m.m...
Är absolut ingen expert i ämnet men vad jag har förstått, det är en hel del man bör tänka på i sådana sammanhang. Vi är ofta över 1 200 m men sällan längre perioder och saknar den praktiska erfarenheten. Vår dieseldrivna personbil har klarat 1 800 meter utan konstigheter dock bara "över dagen", det är rätt ruggigt, blåsigt, målning & kallt om man ska behöva sova där uppe i flera dagar. I så fall bör man nog vara beredd på att investera i en del andra tillbehör. Undrar hur aake klarar höjdproblematik, han om någon gör ganska extrema vinterresor (och njuter dessutom : )

Med dieselmotorn har du inte samma problematik, den har en sofistikerad insprutning som automatisk kompenserar för höjdskillnaderna. Men att vakna på typ 1500m eller högre upp med en igensotad panna som gör att man får avbryta semestern, det skulle inte jag gilla. Men detta gäller ju förstås bara om man avser att köra på högre höjder som i alperna t.ex.

F

F.d. 54784

Guest

hej igen, premiär tur med vtl bilen i morgon Kapellskär-Vimmerby Kristianstad-Kapellskär,hoppas på lite kyla så man får testa pannan:)

F

F.d. 54784

Guest

hej
den har fungerat kanon nu har det ifs inte varit så kallt men den den har med nya panelen varit lätt och få rätt grader i bilen,och att den producerar varmvatten väldigt snabbt.
Det enda som jag märker är att det blir väldigt varmt i lådan som den är monterad i, satt in min konverter(220) i samma och den fick jag kyla ner innan den började fungera igen(får nog montera den nån annanstans).
återkommer med synpunkter under vintern när det blir kallare.

Toppen