• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi D 6

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Hej.
Är det någon här som vet serviceintervaller och kostnad på det.
Även var man utför det bäst ?
Det gäller Truma Combi D 6.
Mvh Yngve
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag ställde samma fråga till en Spansk Truma tekniker och fick svar: "det görs ingen service på Truma D6E", men du kan alltid kolla med Alde verken utanför Kristianstad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har, av Truma-folk i Färlöv, blivit rekommenderad att köra den med diesel (inställning max värme) en halvtimme åt gången ungefär en gång i månaden under vinteruppställningen. Detta i förebyggande syfte.

Pålle
 

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Jag ställde samma fråga till en Spansk Truma tekniker och fick svar: "det görs ingen service på Truma D6E", men du kan alltid kolla med Alde verken utanför Kristianstad.
Ok.
Vår är en D6men det är väl lika bara det att den du nämner har elpatron också.
Man får som ja känner det lite olika svar på service när man frågar på firmor !
 

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Jag har, av Truma-folk i Färlöv, blivit rekommenderad att köra den med diesel (inställning max värme) en halvtimme åt gången ungefär en gång i månaden under vinteruppställningen. Detta i förebyggande syfte.

Pålle
Jo det ska man göra det är en åtgärd som rekommenderas.
 

Yngvea

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Aneby
HBK-Nr
31426
Medlemskap
2022
Har nu kontaktat Alde i Kristianstad och enligt teknikerna där så är det inga serviceintervaller på pannan.
Dom rekommenderar dock att man ska höja till max och bränna ur den i ca 30 min en gång i månaden.
särskilt viktigt när den stått stilla ett tag tex på vinterförvaring !
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Jeg har fået flg. at vide af Truma…vedr Truma 6E
….kør mindst en om mdr, truma diesel fyret hårdt en time,,, dette skal gøres HELE året, både sommer og vinter..
… brug kun diesel fra store tankstationer, eks Shell… da små lokale kan der være skidt i dieselen.
og de påstår at der er kvalitet forskel på de forskellige mærker…
….tilsæt

BELL ADD DIESEL CITY , til din tank.….…..…​


….husk når du stiller bilen i en kort/længere periode altid at fylde tanken HELT op…

jeg har brugt ovennævnte råd, og idag bruger så vidt muligt Shell super diesel, den er dyrer, men jeg har ikke siden jeg begyndt på disse
råd haft problemer, har tidligere fået skiftet 3 brænder i to forskellige biler
flemming
danmark
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi kan instämma att man SKA motionera Truma värmaren genom att sätta på värmen MINST en gång i månaden oavsett årstid. Så står det i manualen och inte minst rekommenderas av både Truma leverantören, deras tekniker och diverse HBK medlemmar här på forumet.
Ni som har motorvärmare typ Eberspächer (vi har det) uppmanas att göra samma sak minst en gång i månaden så GÖR DET gärna för att undvika framtida problem. Pumpar gillar att "röra" på sig annars kan dom kärva, inte minst:msn_heart:(vår egen)...:yes:
 
Toppen