• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6E ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall beställa ny husbil
Står i valet och kvalet om vilken värmare jag skall välja
Truma Combi 6 eller Truma Combi 6E ?
6E är utrustad med eltillsats
Prisskillnaden är c:a 11.000 :-
Är det någon som har erfarenhet av Truma 6E ?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Vet inte vad andra inom HBK har för erfarenheter, men när vi testat golvvärmen så är det inte helt lätt att konstatera att sådan finns (= så lite märker vi av den). Golvvärmen är kontrollerad av lev och befunnen helt ok!

"Golvuppvärmningen" tar dessutom väldigt lång tid, vilket naturligtvis beror på att golvet ca 10m2 (i Bürstners och säkert ligadant hos övriga märken) ska "värmas upp" via en 24v transformator som avger 2Amp = 48watt - detta säger naturligtvis en hel del om kapaciteten på den sk golvvärmen.'

Även denna golvvärme som standard i vår bil (Bürstner i726G-10), men inte skulle jag betala (extra) för denna golvvärme. Det måste finnas annat som är vettigare (åtm i mina ögon) att "bränna pengar" på!?

Kan bara hålla med dig, trodde inte heller att den fungerade, men får väl testa den när det är kallare!! (golvvärmen alltså)!!!!

Ha de /Pilot
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej igen Affezell
Webasto Dual Top är inte gratis men kommer standardmonterad på allt fler nytillverkade husbilar. Jag uppfattade att du skulle köpa nya bil och ville bara uppmärksamma dig på att dieselvärmare kan vara ett gott alternativ.

På vår förra Maja eftermonterade vi en dieseldriven luftvärmare Webasto till en kostnad av cirka 16.000 inkl montering. I vår nuvarande sitter en Dual Top fabriksmonterad. Den värmer både varmvattnet och luftvärmen. Lika "tyst" som gasolvärmaren i vår förra bil och en härlig värme på 6 kw till ett driftspris betydligt lägre än gasol (beror givetvis på vad du ger för gasolen!).

Värmaren sitter under dinett-soffan och ska enligt tillverkaren höras ännu mindre (för oss!) om den placeras under bilen. Skönt också att slippa gasolen - vi har dock en liten flaska till spisen. Flera HBK:are har idag helt gasolfria bilar, en utveckling jag personligen tror på för framtiden!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Jag pratade idag med Mats Rosén på ALDE och jag berättade även om många som köpt husbil och trott att det varit elpatron i pannan men att det inte varit det .

Han sa även att E :et i modellbeteckningen inte stod för elpatron utan att det var bara en modellbeteckning vilket han även sa att vissa säljare inte ens visste .... Så se upp när ni byter husbil .


Dock finns det en separat "manschett" som man kan sätta runt pannan som värmer varmvattnet .

Denna var dock lite dyr eller ??


----------------------------------------

Bifogat finner du manualen för Trumatic C 3402/6002.

På sidan 11 i manualen står det lite om el-manschetten.
Det ska finnas en monteringsinstruktion på den också men den hittar jag inte i farten.

Passar för Trumatic C3402 och C6002 från 1997 och framåt + C4002 som kom 2005

Rekommenderat kundpris inkl moms ligger på 6 500:-

Kan anskaffas hos våra återförsäljare i husvagns- och husbilsbranschen.

Artikelnummer 34141-01
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Dock har jag reflekterat att värmemässigt så tycker jag den lösa elfläkten när den går på 1000w ger mera värme än Truman när den går på 1850w .


Bör vara en helt vanlig reflektion då "utkastet" från 1st fristående fläkt upplevs som "varmare"... Där du står!

Gällande att värma upp Hela Husbilen med en 6E via 230v & rätt positionerade ventiler så står sig en fristående fläkt platt fall.! ;)
(+ lastutrymme som jag önskar ha värme på, där gör en fristående fläkt i boutrymmet 0 nytta :p: )
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej
Varför köpa en värmare som blåser runt dammet i HB:n var inte köpa en RIKTIG värmare ALDE vatten buren med golvvärme.
/Vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Bör vara en helt vanlig reflektion då "utkastet" från 1st fristående fläkt upplevs som "varmare"... Där du står!

Gällande att värma upp Hela Husbilen med en 6E via 230v & rätt positionerade ventiler så står sig en fristående fläkt platt fall.! ;)
(+ lastutrymme som jag önskar ha värme på, där gör en fristående fläkt i boutrymmet 0 nytta :p: )


Tyvärr är det fler än jag som upplevt samma sak och även Mats på ALDE sa att fläkten blåste för dåligt vid låg effekt .
Samt är det ju då exkl. dubbelgolvet som jag kan stänga ventilen vår/höst .
Det blir ju varmt i garderoben men då det inte blir flöde i rören kommer det ju inte ut .
Samt har jag ju bara en 6,5 meters och inget garage och värma upp men jag väntar på sprängskissen för jag skall se om jag kan flytta känselkroppen .


Vidhem : man kan inte få allt i en Tysk sommarbil ;) :) .
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Om man köper en ny bil tyckrér jag att elpatron skall ingå...inget att diskutera..vi fricampar vädigt mycket och ibland finns fet el på dessa platser och då kopplar man in sej naturligtvis, elpatronen fungerar utmärkt t.ex om det är ca o grader och inte blåswr så värst ute så räcker det med elpatronen för att få ca 20-21 grader i husbilen (Burstner Ixeo 664) var inte dumsnål när ni väl ska välja.......!

Lycka till, Pilot
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Efter en kall natt då Truman 6 med el elvärmare krånglade vid 3 tiden med 10 grader i husbilen. Den röda varningslampan lyste i alla lägen både på el o gas, men däremot varmvattnet fungerade! Säkringen var hel. Vad kan felet vara?
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Det kan finnas en massa olika fel på pannan. Om du kan avläsa felkoden kan du av en verkstad få reda på vad felet är. Koden noterar du genom att en lampa (kommer inte ihåg om den blinkar rött eller grönt) blinkar med korta och långa blinkintervaller och sen gör den ett uppehåll och blinkar koden igen och igen.
Skriv upp intervallerna t ex så fick jag denna kod häromdagen på min panna: KKKLLKKKK där K=kort och L=lång blinktid.
Jag fann lampan under ett lock som sitter på pannans ovansida. Krångligt att komma åt men det gick.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Hej!
Vi har nu i 2 dygn stått vid elstolpe och bara använt el, det har varit ner till -4,5 grader men inte blåst, har använt vintertäcke likaså vi har haft mellan 20-22 grader varmt i bilen.

(har Truma 6e)

Mvh
Pilot
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Det kan finnas en massa olika fel på pannan. Om du kan avläsa felkoden kan du av en verkstad få reda på vad felet är. Koden noterar du genom att en lampa (kommer inte ihåg om den blinkar rött eller grönt) blinkar med korta och långa blinkintervaller och sen gör den ett uppehåll och blinkar koden igen och igen.
Skriv upp intervallerna t ex så fick jag denna kod häromdagen på min panna: KKKLLKKKK där K=kort och L=lång blinktid.
Jag fann lampan under ett lock som sitter på pannans ovansida. Krångligt att komma åt men det gick.

Hade du något fel på din panna? I så fall vad.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Vi har E pannan (Truma) i våran Solifer 2011,den funkar perfekt,bra att ha när man vill värma upp bilen hemmavid,bättre spridning än en lös fläkt , ute på vägarna använder vi sällan el ,men det händer ibland , under sommaren blir det klart billigare att använda gasol i jämförelse med el på camingar o dylikt 40-60kr dygnet kan man värma ett hus med nästan,,vi är nöjda med den, hälsningar Lasse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Beror på hur du använder bilen, du har;
1) ingen nytta av elen (6 E) om du inte står vid stolpe
2) inte heller om du inte använder bilen vintertid
3) varmvatten sommartid drar försumbart med gas

Vi har Truma Combi 6E i en Bürstner i726G-10 men använder 230v nätel väldigt lite, liksom den elektriska golvvärmen.
Vi rör oss mkt, ligger inte stilla och där vi "parkerar" för natten finns aldrig el (gäller både i Sverige och Europa).

Truma Combi 6E "råkade" bara vara standardutrustning i bilen.
Så tänkte vi också så vi valde inte E till värmaren men har en större elfläkt med dom gångerna som vi vet att vi skall stå vid stolpe och kan då brassa på med större effelt än eltillsatsen ger i Truman.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Mats Rosen bör nog söka nytt jobb, E står för elpatron!!! Vad är det för dj... stolpskott. :)

Jag pratade idag med Mats Rosén på ALDE och jag berättade även om många som köpt husbil och trott att det varit elpatron i pannan men att det inte varit det .

Han sa även att E :et i modellbeteckningen inte stod för elpatron utan att det var bara en modellbeteckning vilket han även sa att vissa säljare inte ens visste .... Så se upp när ni byter husbil .


Dock finns det en separat "manschett" som man kan sätta runt pannan som värmer varmvattnet .

Denna var dock lite dyr eller ??


----------------------------------------

Bifogat finner du manualen för Trumatic C 3402/6002.

På sidan 11 i manualen står det lite om el-manschetten.
Det ska finnas en monteringsinstruktion på den också men den hittar jag inte i farten.

Passar för Trumatic C3402 och C6002 från 1997 och framåt + C4002 som kom 2005

Rekommenderat kundpris inkl moms ligger på 6 500:-

Kan anskaffas hos våra återförsäljare i husvagns- och husbilsbranschen.

Artikelnummer 34141-01
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6E ?

Den du kallar stolpskott skriver väl om en helt annan panna/helt andra pannor än vad som står i trådens rubrik. När en tråd startas om Truma Combi 6E och det plötsligt börjar skrivas om Trumatic C3402, C6002, C4002 så skall kanske inte denne Mats Rosén beskyllas för att vara stolpskott.

Ibland kan det vara bra att läsa inläggen först och kasta ut beskyllningarna efteråt, om det över huvudtaget finns fog för sådana.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Hade du något fel på din panna? I så fall vad.

Jorma: Jag fick felkod KLLLKKKK och enligt min verkstadskille betyder det att det är något fel med jorden till pannan.
Enligt den listan som lagts ut här är det ett annat fel. Jag vet inte exakt vilken Trumapanna jag har så den kanske inte har samma felkoder. Men i morgon ska husbilen till verkstan igen så då kommer jag att veta mer.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Truma Combi 6E ?

Var hos verkstan idag igen och som vanligt när det gäller pannan så funkade den finfint där. Så har det varit tre gånger och nu struntar jag i att den stannar ibland. Har extra dieselvärmare så vi behöver inte frysa. Alltså har jag inget mer att komma med angående felkoderna.
 
Toppen