• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma combi 6D (E?)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Truma combi 6D (E?)

Jodå, och den fungerar alldeles utmärkt med el-patronen (luftvärme & varmvattnet). Kolla gärna i Reimo's katalog eller Truma's hemsida för mer detaljer. Vi har använt el när vi har besökt några ställplatser, eller varit hos bekanta med el-uttag på utsidan.
 
Senast ändrad:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Truma combi 6D (E?)

Hej

Vi har chausson årgang 2015, med truma 6DE, diesel med el varme. Og det nye
CP plus panel.

Det virker rigtig godt, på el lidt lang tid at varme vand op, men da fyret ligger fremme i bilen, er der en meget fin fordeling af varmen.
Fyret kan lugte lidt 1 el 2 min når det starter op på diesel, men er meget lydløst,
Og det er rigtig godt at vi ikke mere skal skifte gas flaske.
Og CP plus panelet er noget af det bedste truma har lavet

Hilsen
Flemming
Danmark
 

erth

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
14278
Medlemskap
2024
Sv: Truma combi 6D (E?)

Kan inte hitta på Trumas hemsida att den är utrustad med elvärmare. Däremot är bode 4E och 6E utrustade med elvärme.

Vad har jag missat??
 

erth

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
14278
Medlemskap
2024
Sv: Truma combi 6D (E?)

Såvitt jag vet så används en doppvärmare till att värma vatten och inte luft.

Om du går inpå Trumas hemsida och läser specen på 6DE så finner du ingen 230V anslutning. Finns endast på värmarna med gasol. Vore mycket bra ifall du hittar en sådan uppgift.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Truma combi 6D (E?)

Såvitt jag vet så används en doppvärmare till att värma vatten och inte luft.

Om du går inpå Trumas hemsida och läser specen på 6DE så finner du ingen 230V anslutning. Finns endast på värmarna med gasol. Vore mycket bra ifall du hittar en sådan uppgift.

Jag har ingen sådan värmare själv men enligt bruksanvisningen går det även att värma bilens luft med dessa värmestavar:
I blanddrift är eldrift 230 V att föredra, om endast låg effekt
krävs (t.ex. för att upprätthålla rumstemperaturen). Dieselbrännaren
slås till först vid ett högre effektbehov resp. slås
ifrån som första värmekälla när fordonet värmts upp.


Här är bruksanvisningen på svenska:
https://www.truma.com/downloadcenter/combi_d6_e_cp_plus_ready_operating_se.pdf
 

erth

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
14278
Medlemskap
2024
Sv: Truma combi 6D (E?)

Tackar så mycket för informationen. Har beställt en 6DE till vår nya bil men blev osäker på om elpatronen fanns med (finns ju inte på Trumas hemsida).

Har nu läst bruksanvisningen och ser att 230V värmen finns med. Blir dock lite fundersam eftersom 12V elförbrukningen är klart större med diesel jfr med gasolalternativet. Den vikt (15 kg) man sparar med att bara behöva en gasolflaska blir istället ett extra batteri (25 kg) med dieselalternativet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Truma combi 6D (E?)

Dieselvärmaren drar ca 10A vid uppstart (glödstift mm ca 1min), men sen drar det inte mer ström än vid gasoldrift (=fläkten)
 
Toppen