• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 startar ej

F

F.d. 53126

Guest
Köpte förra veckan vår första begagnade husbil (Hymer Tramp Cl -08) Trumapannan funkade perfekt igår när både jag o frun lyxade till det med varsin dusch. Noterade att fläkten gick för fullt och att en blinkande röd diod inte ville ge med sig. Enl instruktionsboken berodde detta på att värmaren behövde kylas ner. Efter en stund stannade pannan och dioden lyser nu med ett fast rött sken och pannan är död....Någon som vet vad som kan ha hänt?? Överhettad?
 
F

F.d. 53126

Guest
Sv: Truma Combi 6 startar ej

Lyckades via detta forum få fram en felkodslista och kan konstatera att kretskortet är spärrat pga överhettning....så nu är frågan om jag kan få igång det igen????
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6 startar ej

Hej, ja det borde du kunna få. Låt pannan svalna och gör pannan spänningslös genom att slå av huvudbrytaren på ditt bodelsbatteri, då gör du en reset. Ev. måste du återställa ett överhettningsskydd, det finns mer att läsa om hur du gör det på Trumas hemsida. Hjälper inte det så finns det fler tips som du kan följa på detta forum. Sök på "truma". Hoppas det var till lite hjälp.
Gabbe//
 
F

F.d. 53126

Guest
Sv: Truma Combi 6 startar ej

Tack för tipsen. Provade slå av huvudbrytaren men hjälpte inte. Kollade på Trumas sida och det finns en resetknapp för värmeskyddet, men bara för el-patronvarianten. Vi har endast gasoldrift och då finns tydligen ingen reset....problemet kvarstår tills vidare.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Truma Combi 6 startar ej

Tack för tipsen. Provade slå av huvudbrytaren men hjälpte inte. Kollade på Trumas sida och det finns en resetknapp för värmeskyddet, men bara för el-patronvarianten. Vi har endast gasoldrift och då finns tydligen ingen reset....problemet kvarstår tills vidare.
Kolla säkringen! Den sitter under kåpan där elkablarna går in! Tror den är på 10 amp.
 
F

F.d. 53126

Guest
Sv: Truma Combi 6 startar ej

Har benat ut detta med hjälp från Alde support och allt tyder på att det är kretskortet som är spärrat. Då det är av äldre modell (2007-2008) kan det tyvärr inte återaktiverats, utan det återstår troligen bara en sak....att byta kretskort. Någon som gjortd etta på egen hand? ca 3.500kr fick jag prisuppgift på kortet, men sen tillkommer arbetskostnaden. :mad::confused:
 
Toppen