• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 eller 6E?

F

F.d. 30632

Guest
Hej alla! Jag är en ganska händig person men helt rudis på teknik. Jag har hittar en bil installerad med TrumaCombi 6. Så om jag förstår det hela rätt så finns ingen elpatron. Men vad innebär det rent praktiskt???
Något mer än att bilen måste värmas upp med gasol? Jag kan väl ändå koppla in mig på elstolpe på ställplatser? Blir jätte tacksam om någon vill förklara det här med elen för mig...
 
Lösning
S
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Jag har nyligen skaffat en bil med Truma Combi 6 utan elpatron och var ute i helgen för första gången i kyla.
Jämfört med min förra bil med elpatron så var värmen väldigt ojämn. Temperaturen sjönk och sen gick värmen igång och det blev för varmt innan den slog ifrån.
Beror detta på avsaknaden av elpatron eller något annat?

/Micke

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Du får ingen elvärme frå Truman. Vill du värma med el skaffar du en elvärme fläkt med låg ljudnivå. Om det är kallt och frysdisk i vattensystemet har du gasolvärmen på också och balanserar så att båda värmarna går då och då. Vid färd har du gasolpannan på och en mono eller duo control gasregulator. Regulatorn hindrar gasolutsläpp vid krock eller slangbrott.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Jag har nyligen skaffat en bil med Truma Combi 6 utan elpatron och var ute i helgen för första gången i kyla.
Jämfört med min förra bil med elpatron så var värmen väldigt ojämn. Temperaturen sjönk och sen gick värmen igång och det blev för varmt innan den slog ifrån.
Beror detta på avsaknaden av elpatron eller något annat?

/Micke
 
Lösning

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Vi har D6E (diesel & el) och är helnöjda. Har vi tillgång till el, då sparar vi diesel, värmer vatten till 40° eller 60°C och vid behov (på morgonkvisten) drar igång 18°C - 20°C luftvärme genom förinställd (Timer) tid 06:00 - 09:00.
Hade vi inte haft integrerad elpatron, då hade vi säkerligen haft en separat fläkt samt fått värma vatten "manuellt"...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Jag har nyligen skaffat en bil med Truma Combi 6 utan elpatron och var ute i helgen för första gången i kyla.
Jämfört med min förra bil med elpatron så var värmen väldigt ojämn. Temperaturen sjönk och sen gick värmen igång och det blev för varmt innan den slog ifrån.
Beror detta på avsaknaden av elpatron eller något annat?

/Micke

Låter som ett termostat problem.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Det lutar åt termostaten!
Kan det bero på att lägsta effekt på gas är 2000w istället för 900w på el?
Att det blir "för mycket" värme på kort tid?

/Micke
 
F

F.d. 50704

Guest
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Nja, det hänger knappast ihop på det sättet. Det finns en temperatursensor monterad någonstans i fordonet. Den styr den valda värmekällan (kopplar till och från). Så det handlar nog om att du har dålig luftväxling framför sensorn. Sensorn brukar vara en liten svart mojäng, omkring 1 cm i diameter med några hål för luftväxling på sidorna.
Skulle du inte få ordning på saken på annat vis så finns det väldigt små fläktar för 12 V (t ex för kylning av processorn i PC-ar) som du skulle kunna montera framför sensorn.
Lycka till!
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Jag har nyligen skaffat en bil med Truma Combi 6 utan elpatron och var ute i helgen för första gången i kyla.
Jämfört med min förra bil med elpatron så var värmen väldigt ojämn. Temperaturen sjönk och sen gick värmen igång och det blev för varmt innan den slog ifrån.
Beror detta på avsaknaden av elpatron eller något annat?

/Micke

Vi upplevde nåt liknande i vår förra husbil (Adria Coral) där vi hade givaren långt fram, ovanför dörren och pannan satt ganska långt bak.
(Vi hade i och för sig elpatron, men tror att det spelade mindre roll.)
Det gjorde att det blev väldigt varmt i bakre delen av bilen innan det var bra värme i främre delen.
Vi löste det genom att bara ha små öppningar på de bakre utblåsen och lät utblåsen i fram vara helt öppna.

Bettan o Einar
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma Combi 6 eller 6E?

Nej dom är så med det reglage som är standard frän 1-5 rekommenderas att byta till CP plus så får du se på andra bullar och tyst fläkt som går på ECO eller om man vill få tryck på värmen från start i en utkyld bil så ställs den på BOOST. Det bästa tilllval jag gjort. Haft i 3 säsonger.
 
Toppen