• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Truma BS 103 röd lampa

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Helsingborg
Har en husbil från -01 med varmvattenberedare Truma BS 103. Den klickar men vill inte starta, lampan lyser rött.

Testat följande
- tagit av kåpan utansidan
- bytt säkringen på kretskortet
- dragit igång alla gasolplattor för att se om lågan blir lägre när jag försöker starta Truma, lågan är oförändrad.

Kan problemet vara gasolventilen i truman? Om det sitter en sådan där? Eller mkt smuts i brännaren? Eller nått annat?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack. Det är lite lurigt.
Hittar inte heller lös spole att köpa.

Däremot har jag hittat en begagnad funktionstestad likadan Truma beredare som jag nog tänker köpa. Om något skulle i framtiden gå sönder på den har jag iaf 2 extra kretskort och kablar som kan återanvändas från gamla pannan :)

Tack för all tid du lagt ner på att hjälpa till, uppskattas.

Jag tog ett sökvarv till mer åt Tyskland till, men hittade ingen spole där heller. I England dräller det av ventiler utan spole.

De här pann/värme/kylskåpstillverkarna är faktiskt rätt fräcka kan tyckas, för de lägger av med att ha reservdelar alldeles för tidigt. Kan väl delvis bero på att de hellre vill sälja sina nytillverkade saker till fantasipriser än sälja en liten reservdel till fantasipris.
Det värsta är att delarna man vill ha ligger säkert i rätt stor mängd på hyllorna hos många campingbutiker, men går inte att hitta över internet.
Sorry att vi inte kom längre, men skriv ett inlägg här när du får varmvatten ur kranen i alla fall :msn_smiley:.

Och bästa sättet att förhindra att något går sönder är att ha massor av reservdelar liggande till prylen. Lagen om all djä....... kommer av sig då på något sätt.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen