• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6002EH

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Hobby
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej.

Kom hem efter påskresan och då upptäcker jag att pannan larmar för fel. Alltså den röda dioden lyser i temperaturskalan. Detta gör den oavsett el eller gasoldrift. Pannan fungerar med el men inte med gasol. Mig veterligen ska denna lampa inte kunna med eldrift. Gas finns. Har kollat alla säkringar och dom var hela. Har någon husbilskamrat haft detta fel?
Hälsningar
Janne :confused:
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
På reducerventilen vi d gasflaskan sitter en liten grön knapp, ytterliggare en finns på anslutningen. Detta är ventiler som stänger vid sk slangbrott. Dom reagerar alltså på tryckfall i gasledningen. Dessa kan lösa ut om du kör lite med gasen (alltså inget slangbrott). Tryck på dessa gröna plupparna, öppna gasen för spisen och låt denna brinna liten stund. Därefter sätter du strrömställaren för värme på 0. Vrid sedan till gasdrift. Nu ska det funka.
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Jag har kontrollerat detta men tyvärr var det inte någon succe. Är rädd för att det kan vara elektronikfel. Kanske någon annan vet. Tack för tipset i alla fall.
Janne//
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Pannan har självläkt (kanske tillfälligt).
Vid besök hos verkstaden byttes elektronikkort och båda manöverpanelerna utan framgång. Nästa steg skulle vara att plocka ut hela pannan och felsöka men dom hade inte tid med detta just då. Fick ny tid då detta skulle utföras men helgen innan så fungerade pannan igen utan problem. Troligen glappkontakt i något kablage eller kontakt. Håller nu tummarna och ber till högre makter om att slippa detta igen. Enligt verkstaden har det varit mycket glappkontakt på sista tiden både med Alde och Truma.

Hälsningar

Janne
 
Toppen