• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 5002

Mjornbon

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2024
Hej
vi är nya husbilsägare och därmed lite osäkra på alla funktioner.
idag när jag skulle prova att få igång värmen inför lite kallare nätter så gick den tyvärr inte igång.

började felsökning såhär
vred upp vredet till 5 och tryckte ner knappen. Ingenting hände. Inget tickande hördes.
tog loss tändautomaten och kopplade bort de två sladdarna
batteriet var naturligtvis tomt med lite ärg på jordsidan
skrapade rent och putsade samt satte in ett nytt batteri
kollade batterispänning 1,65v
kollade spänning på baksidan vid kabelutgångarna 0.58v på ena piggen och 0,03v på andra piggen
SKALL DET VARA SÅ ? Har det med automaten att göra eller är den trasig.
satte tillbaka automaten och gjorde om tändningsproceduren utan resultat.
skruvade loss det lilla fönstret och tittade ner i apparaten utan att se något speciellt. Återställde.

nog skall väl tickande starta oavsett om gasen är påkopplad eller ej eller om flamskyddet stängt av gasen efter att man tryckt ner knappen.

hur går jag vidare ?

hälsningar
mjornbon
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja när gnistan har dött bara av att inte värmaren är använd på länge så är det nog sällan fel på boxen, även med ett nytt batteri monterat.
Det handlar nästan alltid om oxid/dålig kontakt på kontaktytorna vid batteriet eller batterierna beroende på box. eller också kan strömbrytaren i vredet ha fått dålig kontakt.
Man kan nog säga att så fort värmaren är "på" så skall gnistan hoppa när lågan inte brinner, antingen det är för att tända upp värmaren eller för att återtända värmaren om lågan ev. slocknar/blåses ut, och då har gnistan någon halvminut på sig att tända om lågan innan flamvakten slår ifrån gasolflödet, så man åter manuellt måste trycka fram gasolflödet igen.

Men här har du en manual till värmaren om den kan göra någon nytta. Just den här finns inte på svenska av någon anledning, men från sidan 8 så är det engelska i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Mjornbon

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2024
Hej
den värmaren har inte varit igång på 2 år så lite uppstartsproblem kunde man nog förvänta sig.
för övrigt var det nog mest handhavande / orutin. Jag hörde aldrig något tickande ljud från tändren och väntade inte tillräckligt länge för att gasen skulle antända.
hör fortfarande inget tickande / kan ju vara min hörsel som inte räcker till/ men har lärt mig att titta i synhålet och vänta tillräckligt länge så jag ser när det tänder.
tack för tipset om manualen men jag har en svensk version.
hälsningar
mjornbon
 
Toppen