• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 4000 Elschema

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Någon som har elschema för en Truma 4000? Vid värme så startar fläkten och går en stund. Efter detta stoppar fläkten och en röd diod lyser på termostaten..
Fläkten går kontinuerligt vid drift ventilation. Gas ska de finnas. Spänning 12,5 Volt matar kretskort.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Truma 4000 Elschema

Det är troligen något av dessa två fel om det finns gas fram till brännaren.

1. lågan tänder inte eller brinner dåligt eftersom det kan finnas damm eller skräp vid brännare.
2. tändsäkringen är trasig eller har rubbats ut sitt läge så att inte lågan träffar den.

Det första är vanligast.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Truma 4000 Elschema

Ja det blir väl att plocka isär halvorna och se men skruven för detta är underifrån. Detta betyder väl att man behöver koppla loss allt och ta ur den? känns som att det är båtten som kommer fram annars... ska kolla.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Truma 4000 Elschema

Det är troligen något av dessa två fel om det finns gas fram till brännaren.

1. lågan tänder inte eller brinner dåligt eftersom det kan finnas damm eller skräp vid brännare.
2. tändsäkringen är trasig eller har rubbats ut sitt läge så att inte lågan träffar den.

Det första är vanligast.
kanske en sprängskiss skulle vara fint att ha..
Hur är det meningen att den ska öppnas vid rengöring av munstycke?
Gas kommer de i röret... pyser bra då man öppnar kran..
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Truma 4000 Elschema

Vad är de för spänning som krävs?

I Truma handboken stå 11,8V men det kan man glömma
met gamla Truma-E

Mest mer an 12,6V

Hade alltid samma problem met Truma-E
1. spänning pga. för tunna strömledning och halvfull batteri
2. dålig flakt
3. kretskort gick sönder

Hälsningar

Norbert
 
F

F.d. 6860

Guest
Sv: Truma 4000 Elschema

Hej
Har precis inköpt vår första husbil. 1990 Bürstner. Truman (e4000) funkar inte på full fart (uppträder så som beskrivet. Går i 30 sekunder sedan tänds röd lampa och allt stannar) men går som den skall på halvfart. Vet inte vad det beror på ...? Är ganska novis i ämnet än så länge. Passar på att fråga: Finns det elpatron i min modell och i så fall hur funkar det? Går värmaren automatiskt över på el när 220 kopplas in?

Elschema och monteringsanvisningar hittade jag på nätet. (har tyvärr glömt adressen)
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Truma 4000 Elschema

Hej
Vi köpte en husbil för ett par veckor sen, det var samma problem med min panna. Tog isär halvorna och tog bort avgasslangen, blåste rent med tryckluft och tog så dammsugaren för att suga upp all smuts och sot. Den fungerar nu perfekt var lite bök att komma åt skruvarna till halvorna. Tog aldrig bort gasleningen ren gjorde den när den satt kvar i bilen.
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Sv: Truma 4000 Elschema

Hej
Har precis inköpt vår första husbil. 1990 Bürstner. Truman (e4000) funkar inte på full fart (uppträder så som beskrivet. Går i 30 sekunder sedan tänds röd lampa och allt stannar) men går som den skall på halvfart. Vet inte vad det beror på ...? Är ganska novis i ämnet än så länge. Passar på att fråga: Finns det elpatron i min modell och i så fall hur funkar det? Går värmaren automatiskt över på el när 220 kopplas in?

Elschema och monteringsanvisningar hittade jag på nätet. (har tyvärr glömt adressen)
Anders

Löste just detta problem!
Truma 4000-e som gick att köra enbart på halvfart med brännaren igång. Gick på helfart men då bara i ventilationsläge. Ibland bara i kortare perioder i brännarläge på halvfart, för att dö efter ca 1-3min.

Orsak till problemet: Fläkten gick för trögt vilket fick kretsen att stänga solenoiden till gasen.

Åtgärd: Av med den övre plastkåpan, lossa de två skruvarna som håller fläkten, stoppade in en bricka på vardera sida mellan fläkten och fästet (du kommer förstå). I med skruvarna till fläkten igen, fungerade. Fläkten gick emot plasthöljet den satt i, genom att "shimsa" ner fläkten ca 1,5mm så gick den fritt.

Går nu att köra på full fart i brännarläge också. Åtgärdstid ~10min.
 

SurfJocke

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
Tack för tipsen! Skall testa och trixa imorgon. Har precis köpt familjens första husbil i fredags (en Bürstner A532 - 1996 års modell) och det är exakt samma problem med min Trumatic E 2800 luftvärmare. Dvs när skjutomkopplaren på väggpanelen är inställd på full effekt / stor låga, så tickar brännaren vid 15 sekunder och sedan tänds röd kontroll lampa vid 30 sekunder och det är dött. Vid reducerad effekt / liten låga så går värmen igång som den skall (tickar vid 15 sekunder och sedan ett litet "puoof" när lågan tänds). Vill ju gärna köra full fräs nu vintertid så att vår nya (men gamla) fina Emma Margareta Josefin Hansson blir varm och go ;-) Verkar vara ett toppenforum det här med otaliga experter!
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Öppna i Chrome o översätt denna kanske hjälper.
Eller öppna Google Translate i vilken webläsare som helst och kopiera in text i rätt ruta.
 

SurfJocke

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
Tack, danska går bra. Vad jag kan se på manualen för E 4000 och E2800 så verkar min Truma vara installerad upp och ned på. Får därför inte upp övre locket utan att montera av alla slangar och gasledning = en annan dag när jag har mer tid. Tror det är tre små jord-kablar jag kan se ovanför där de två luftrören går ut och där är det lite ärgat (måste kollas närmare), nästa steg blir "mangel på forbrændingsluft, et stærkt forurenet blæserhjul" så rengöring i till-luft och sotning på utluft och koll på fläkten behövs nog, såväl som piprensare på "gasnippeln" om det heter så. Sen har jag sett att det finns något som kallas solenoid som slår till/från för gasen. Tänker att jag skriver igen lägre fram när jag löst det för framtida HBK:are. Har precis spenderat första natten i husbilen och vindsurfat så här dagen före julafton :) God Jul och Gott Nytt År!
 
Toppen