• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hejsan,
i vår bil från 2005 sitter det en Truma C3402 monterad i ett utrymme under sängen. Vid den senaste användningen nu i helgen märktes det att det luktade "varmt" eller bränt inne i bilen och det har inte hänt förut. Ungefär samma lukt som när man använder en smältlimpistol. Jag tyckte också att utrymmet under sängen var ovanligt varmt men eftersom jag inte kollat upp den saken systematiskt tidigare kanske det bara var inbillning... I övrigt funkade värmaren helt normalt men jag stängde av den för säkerhets skull. Väl hemkommen startade jag den på nytt, enbart varmvattenuppvärmning 40 grader, och kollade lite närmare på den. Jag kunde då känna samma lukt igen men inte lokalisera den. Märkte också ett svagt flöde av hetluft (kändes inte som avgaser) som kom ut där fingret visar på bilden + motsvarande på andra sidan. Hetluftens temperaturen var c:a 70 grader. Yttemperaturen på hela plåtkanalen ner till cirkulationsluftfläkten och fläkten själv (som stod still eftersom jag körde enbart varmvatten och inte varmluft till bodelen) var också såpass hög att man inte gärna ville vidröra dem. Nu till frågan: är detta normalt eller har vi fått något värmeläckage som inte skall finnas där?

Hoppas någon vet...

mvh
Mats
 

Bilagor

  • Truma.jpg
    Truma.jpg
    38,7 KB · Visningar: 14

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Hej!

Jag har samma problem i min husbil från -06.
Det uppstår ibland när jag startar värmaren från kall, det luktar bränt ett tag kanske 15-20 min, sedan slutar det lukta och sedan kan jag köra värmaren flera dagar utan lukt.
Sedan kan samma sak uppstå nar jag startar de från kall igen nästa resa, men inte alltid.
Jag har inte kommit på vad det är, men jag har fått för mig att det har något med varmvattenberedaren att göra.

MVH
Sambal
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

hade en knepig lukt på våran 99a, trodde det var plasten som luktade, det försvann efter ett tag ,men kom igen när man startade upp igen,luktade som en del gummimattor med blandmateria i,!!!
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Bränt damm eller hår är nog en bra beskrivning på lukten i vår bil.
Ingen dum idé du kom med där.
Det kanske samlar sig damm någonstans och sedan luktar det ett tag i början.
Någon i klubben som vet mer kanske?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Hejsan, en tanke på mycket värmeutväckling är väl också......När man startar brännaren till v.v.beredaren och vattnet är kallt så kanske det tar 20 till 30 minuter innan vattnet är uppe i temperatur och lågan slocknar.
När tempen på vattnet är uppe och det bara behövs underhållsvärme för att hålla tempen uppe så är nog lågan bara på, kanske 5 minuter åt gången och värmeutväcklingen runt beredaren blir inte alls så stor.

JANKRO.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Detta problem har vi på våran Rotec också, damm från sängen hamnar på värmaren och
brukar lukta när vi kör på 60 gr för att värma vatten.

Den som bestämmde att värmaren skulle sitta under sängen vid huvudet kan omöjligt
varit ute och campat :mad::mad::mad::mad::mad::mad: kanske inte hade med ämnet att göra
men....................


// Pär
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

En annan idé, kan avgasröret som är inuti in-luft röret har ramlat lös och på så sätt dras det in varma avgaser som orsakar både ökad värme och lukt?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Tror snarare på damm. Men som det skrevs...hur kan man placera en värmare under sängen :wideeyed:

Gillar man att ha det varmt om baken när man skall sova så förstår jag....
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Ja alla bilar har ju olika planlösning. I vår gamla bil stod den längst ner i en garderob i mitten av bilen. I nuvarande är den fiffigt gömd under diskbänken, åtkomlig med lucka från utsidan.

Båda lösningarna har varit till fylles. Dock hörs den inte lika mycket nu i nuvarande bil.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Med det utrymmet som värmare kräver kan det vara svårt att placera den någon annanstans

Jo, så kan det vara , men om man som i mitt fall bemödat sig med att sänka ner bodelsbatteriet i golvet så med lite kunskap om camping och komfort så hade
jag ,om jag varit konstruktör bytt plats på dessa utan tvekan.

Eller rättare sagt, jag hade inte ens kommit iden att placera värmaren under huvudkudden :mad::mad::mad::mad::mad:.

Frustrerad // Pär
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Ser inte detta som något "problem" eller? Jag har också en sådan trauma och blev en gång med orolig det började lukta ungefär som ett bastuaggregat när jag startade värmaren och valde vatten 60grader men det förvinner ju och är troligen fullt normalt för så många andra upplever samma sak.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Jo, så kan det vara , men om man som i mitt fall bemödat sig med att sänka ner bodelsbatteriet i golvet så med lite kunskap om camping och komfort så hade
jag ,om jag varit konstruktör bytt plats på dessa utan tvekan.

Eller rättare sagt, jag hade inte ens kommit iden att placera värmaren under huvudkudden :mad::mad::mad::mad::mad:.

Frustrerad // Pär
Lite skillnad på storlek, annars kanske i nån garderob,!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Truma 3402, onormalt varm på utsidan?

Jo, så kan det vara , men om man som i mitt fall bemödat sig med att sänka ner bodelsbatteriet i golvet så med lite kunskap om camping och komfort så hade
jag ,om jag varit konstruktör bytt plats på dessa utan tvekan.

Eller rättare sagt, jag hade inte ens kommit iden att placera värmaren under huvudkudden :mad::mad::mad::mad::mad:.

Frustrerad // Pär

Har också värmaren under sängen dock i fotändan. För mig har en av slangarna, som leder värmen ut till olika utblås i bilen, lossnat så att det blåst varmluft i sänglådan. Har hänt vid 2 tillfällen. Kolla detta. Finns det ett "utblås" i sänglådan stäng detta. Har även utblåset närmast sängen avstängt vintertid. Sommartid endast varmvatten 60 grader, gas eller el.
Vad gäller lukt av bränt så tror jag att det blåser in damm i återföringen av cirkulationsluften till pannan och att detta sedan hettas upp och luktar.
 
Toppen