• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trodde bilen höll på att tappa hjulen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vägbulor stoppar dem lika bra som en bom över vägen...
--------------------------------------------------------------------
Det behövs inte något så knöligt och besvärligt som en vägbula för att ställa till problem :msn_tongue:.


Det skall väl tilläggas att för de fega så finns det däck som tål vinkeln lite bättre än "vanliga däck".

M.v.h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Såg en BMW som hade hjulen vinklade en aning idag, några centimeter utåt, funderade på varför dom har hjulen vinklade sådär!
På min gamla bubbla var bakhjulen också vinklade fast inåt, med tjockisar i baksätet så blev dom raka. "Inte tjockisarna, men hjulen";)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det påminner mig om Saudiarabien i slutet på -70 talet. Alla körde som biltjuvar och ingen tålde att någon låg framför och bromsade bakomvarande. Nä, då skulle det köras om.
Så gjorde en men uppmärksammade inte att det var en refug i vägen. Refugen var hög, smal i början men blev bredare och bredare.
Bilen gränslade refugen i bra fart och gled på underredet och när refugen var tillräckligt bred så vek sig alla hjulen.
Det tog stopp så småningom, och där stod bilen med alla hjulen nästan horisontellt. Snacka om negativ camber.
o_O:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vem vet, det där med en "Fjärils vingslag" som kan påverka hur mycket som helst till slut. Montro om det var just det du fick bevittna på sjuttiotalet kan ha varit fjärilens vingslag som satt fart på japanernas funderingar över andra hjulvinklar än de normala, och utvecklades till nuvarande överdrift på i övrigt fungerande bilar.

Du har helt enkelt varit med och sett första vingslaget av när en orientalisk trend skapades.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, är det skapligt med folk och utställare, trots omständigheter och uppskjutet datum två gånger.
Tänkte åka dit men.........

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
På tal om hjulvinklar så har jag ett problem har haft bilen i ett år och det började låta när det blev lite varmare ute 2020 men jag kände på alla hjulmuttrar kröp under och kände om något satt löst-
Försvann framåt hösten besiktningen hade inga synpunkter.
Kom tillbaka under sommaren i år. I autodata står det att man ska ta bort stötdämparens nedre fäste och dra 4 bultar som håller fast det hela.
Har jag inte gjort får vänta med besiktning tills det blir kallare har fått 4 st brev hem om att de vill besikta min bil och flera att de vill försäkra med stilleståndsförsäkring. Var bättre förr.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jankro. Nja, massor med utställare som sålde bilvax. Och det märks att man är för gammal, ljudbyggarna förstörde en stor del av området. Men gott om folk och bilar att titta på. Tyvärr så rullade alla lastbilar ut när jag kom. Bjuder på en PV med blinkers på taket och en bil med högtalare. Den spelade med normal nivå så man kunde närma sig med kameran20210918_152346.jpg20210918_145300.jpg.
 

Bilagor

  • 20210918_152333.jpg
    20210918_152333.jpg
    3,1 MB · Visningar: 53

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Denna PV stod vid Sandviks Ställplats på Öland i
somras när vi var där. Det var någon typ av cruising där då också.
Ett stort gäng roddar var ner och vände vid restaurangen. :)
Läckert bygge.
 
Toppen