• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimbox KCR "vava eller icke vara"

F

F.d. 7702

Guest
Hej, har en Dethlefs 6501. 2008, 130 hk. Känns lite trög, hjälper det med trimbox?, och vilke fabrikat?. KCR kampanjar med 4995:-. inkl. allt- Har någon erfarenhet?
Sune

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
Sv: Trimbox KCR "vava eller icke vara"

Hej

Har kört med trimbox sen förra året (dock ej KCR). Positiva erfarenheter hittiills. Ngt fler hästkrafter, betydligt bättre vrid och därmed bättre körbarhet när det behövs, d v s omkörningar, uppförsbackar mm.

Dock förespeglas emellanåt från de som säljer dessa boxar att man sparar bränsle vilket jag inte lyckats med. Förutsättningen för att spara är nog att man inte ändrar körsätt med boxen monterad vilket torde vara näst intill omöjligt.

Köpte min box från Dieseltuning vom Profi | Chiptuning | Tuningboxen | CarTuning4U , deras "värsting-modell" med fjärrkontroll och den sitter monterad i en Knaus Sunliner 800 från -05. Monteringen tog 20 minuter att göra och priset för boxen var mindre än hälften av KCR:s kampanjpris.

//Janne

F

F.d. 7702

Guest

Hej Janne, tack för svaret, Fråga:aköper du en sådan här makalös manick
Sune

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vil foreslå at du ser igjennom vårt "Företaksforum" det er minst et firma som tilbyr bra bokser til god pris til våre medlemmer.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Vi köpte en box till vår Ford Transit. Bilen blev nog piggare, men drivmedelsförbrukningen ökade markant. Tror inte detta berodde på ändrad körstil. Testade med och utan box vid långkörningar under likartade förhållanden. Trots förändring av programvaran hos tillverkaren kvarstod förhållandet. Har nu monterat bort boxen. Möjligen hade vi otur, men vi tror inte på detta koncept längre. Kanske nyare motorer är optimala i alla avseenden från fabrik. Detta är vår erfarenhet bara och vi hade fått många liter diesel för vad boxen kostade.

Roadglider

Gubben

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023

Tänk till! Maskinskade försäkringen gäller ju inte om man monterar en sk. trimbox.

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Sakförsäkringsdelen i Sverige är nog alla överensom fungerar inte, på samma sätt som elen, är väl bäst att tillägga.Dom har nog en stor uppsida att dom inte bryr sej,plocka bort den innan insp. bara. mvh kent

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Hej. När jag har boxen kopplad ligger det en konstant felkod på insprutningen, när man kollar via obdutaget. Detta ligger kvar när jag kopplar bort boxen om jag inte släcker felkoden. Bara en tanke vid ev. inspektion.

F

F.d. 29925

Guest

Gränsar väl till "försäkringsbedrägeri" occh kan innebära utebliven ersättning och även civilrättligt efterspel. Jag skulle avstå.;)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej. När jag har boxen kopplad ligger det en konstant felkod på insprutningen, när man kollar via obdutaget. Detta ligger kvar när jag kopplar bort boxen om jag inte släcker felkoden. Bara en tanke vid ev. inspektion.

Vad för sorts box har du? Fabrikat?

I

Iveco 35

Guest

V-TEC. Förövrigt funkar den kanon. :yes:

Kent Carlson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
5325
Medlemskap
2025

Hej Sune!
Jag har en Trimbox Bosch KB2 som jag hade på min förra husbil 6501 den ökade effekten mycket. Den är till salu 1000 kr ring om intresse finns, 0705260845.
Hälsningar
Kent

StigR

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024

Information:
Hej. Jag har en Fiat 2,8 JTD-Power-05 motor som har varit mycket svag, har alltid blivit omkört av andra husbilar gamla som nya. I samband med byte av strålkastar (krossat glas) bad jag Hymer i Ängelholm kontrollera mitt motorprogram. Dom så att jag inte hade den senaste versionen och laddade in ett nytt. Efter detta upplevs det som om jag har kört med halv effekt i 5 år. Nu kör jag mera som i en personbil och kan följa trafiken utan problem samt behöver ej växla ned i motlut.
Tidigare har jag fått uppdatering av motorprogrammet hos en Fiatverkstad, men utan märkbar effektökning. JTD-Power-motorn var ny i 2005 så kanske var inte programmet färdigutvecklad då ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

StigR : Jag har samma motor i min och med boxen så kommer vridmomentet lägre ner i varvtalet samt så minskade förbrukningen med över 1dl/mil enligt min körstil .
Min motor var inte slö innan heller iofs .

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Gammal KCR.
Satt en KCR-box i min Plåtis från början -04.
Kollade nu med KCR och de sa att jag behövde ändra några "parameterar" i min gamla box - samt att de föreslog vilken firma som kunde göra det.
Sagt å gjort - billigt - å nu känns det bättre. :)

Bilagor

• smc_platis.jpg
    smc_platis.jpg
    28,8 KB · Visningar: 624
Toppen