• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trilskandes monitor

Frykis

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Monitorn till back-kameran vägrar att fungera. Den vägrar att stänga av sig och den vägrar att visa någon bild...Bara en något ljusare skärm än om jag bryter strömmen. Monitorn är en Waeco M71L. Någon som kan tipsa om lämplig åtgärd för att väcka den till anständigt liv?

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Trilskandes monitor

Kolla alla anslutningar , det brukar vara den mänskliga faktorn som är boven.
Lycka till !
Lasse :)

C

cheetah1

Guest

Prova att starta motorn också. Vi får ingen bild på våran om inte motorn går. Kameran vill nog ha 14 volt misstänker jag.

Frykis

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024

Jag har provat både med och utan motorn igång. Samma fel. Och jag tror inte att det är anslutningsfel. Detta eftersom det inte går att stänga av den. Inbillar mig då att det är i monitorn felet ligger.

F

F.d. 17941

Guest

Jag har lagt direktström till backkamran , inte via backljuset , detta funkar perfekt, bra att kunna se bakåt även om jag kör framåt , man ser vad som finns bakom.
Lasse :)

F

F.d. 53012

Guest

Fick det problemet i veckan gick ej stänga av annat än att ja stängde av tänningen. Men löste sig efter ett tag säkert elektroniknoja med skit på anslutningarna. Elektronikrengöring och hålla tummarna. (PS fabriksmonterat) men några år på nacken börjar skiten strula, dagens kvalitetsprylar. Waeco här också.

F

F.d. 17941

Guest

Förr i tiden smörjde man in elanslutningar i parafin för att slippa " ärjningen " men sånt gammal noja gäller väl inte långre.
Lasse......:)

Frykis

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024

Jag tog till ett gammalt trick: Jag la in monitorn i frysen ett tag. Kopplade sedan in den i systemet. Och se på sjutton: Den funkade. Ett tag! När den återfick normal temperatur så dog den igen. Suck!
Vad ska jag göra? Blir besvär om jag ska förvara den i frysen hela tiden innan jag ska använda den.

F

F.d. 17941

Guest
Mossiga ????

Är det så att vi " gamla " gubbar ja även kvinnor som kommit en bit upp på ålders stegen har fallet för bäst före datumet , blivit mossiga , griniga , petiga, framför allt snåla , när man talar om kostnader ser vi " mossiga " på priser på ett annat sätt än en trettioåring gör , hur man blir behandlad som en mindre förstånds utvecklad person om man tycker att 150 kronor för en ställplats utan någon komfort , är dyrt för bara några timmar parkering . Attt en ställplats ska finnas i närheten av det som erbjuds utan att kosta skjortan , att kunna nås med rullator eller kryckor, inte bara av atleter som 33 åringar , för det vet vi ju äldre att de kan och vet det mesta, jag känner en skräck inför framtiden , även om den , för oss , inte är särskildt lång bort , men vart åt ska det gå.
Hoppas att det är några andra inom klubben som känner som jag gör när de läser detta och ger synpunkter på oss mossiga gamla , snåla gratis åkande medlemmmarna i husbilsklubben. Som fallit för bäst före datumet, där råd och livserfarenhet inte betyder någonting mot den nya elektroniska kunskapen på alla plan och bristen för vad pengar betyder !
Lasse.....:)

SKUllE IN UNDER MARKISEN

Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag tog till ett gammalt trick: Jag la in monitorn i frysen ett tag. Kopplade sedan in den i systemet. Och se på sjutton: Den funkade. Ett tag! När den återfick normal temperatur så dog den igen. Suck!
Vad ska jag göra? Blir besvär om jag ska förvara den i frysen hela tiden innan jag ska använda den.

Att använda kyla eller värme är en ibland en bra teknik vid felsökning på elektronik som jag använt ibland.

Om du köper en flaska kylspray så kan du med det smala röret som finns med placera nedkylningen på en komponent i taget.

Ibland är det bättre att använda värme, varmluft från en lödkolv för ytmontering eller vanlig varmluftspistol är bra att felsöka dåliga lödningar med, när de värms expanderar lodet lite och apparaten börjar fungera igen.
Håkan

Toppen