• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Triax S-HD 207 satellitmottagare

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Köpte en Triax S-HD 207 mottagare i8 dagarna. Är väldigt nöjd med den.
Den har inbyggd Conax avkodare så det behövs alltså ingen CA modul utan
det är bara att stoppa in Canal Digital kortet i den. Har bra möjlighet för
inspelning och både timeshift och timer inspelning. Går på12V eller 220V.
Det följer också med ett extra IR-öga som gör att man kan ha den dold i ett skåp och bara sätta ut ögat på ett lämpligt ställe. Bra menyval och olika inställningsmöjligheter. Både Scart och HDMI anslutning. Om ni funderar så måste den köpas genom Leijon Trading (1275:) som importerar just det utförandet från Danmark. Den finns också på CDON eller andra postorderföretag till runt 950:- men den är inte utrustad för IR ögat vilket i mitt fall kravet. Bägge postorderföretagen jag beställde den ifrån sa att det var exakt likadan modell men fick returnera den två gånger. Den riktiga modellen går att beställa i en KAMA butik el genom många båttillbehörsfirmor. Det är samma bolag som importerar LTC tv.
Vill bara påpeka detta så att man inte åker på att krångla med returer.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Sv: Triax S-HD 207 satellitmottagare

Fungerade Canal digital kortet direkt i mottagaren eller behöver Canal digital "knyta" kortet till din nya mottagare först för att det ska fungera?
Om jag förstått det rätt så kan du även titta på andra fria kanaler från andra satelliter, är det så?
//Nilhen

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag bara stoppade i mitt gamla kort så var det klart. Gjorde ingenting och valde bara Thor satelliten.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vet inte eftersom jag inte har viasat. Det borde någon här på forumet om viasat också använder Conax avkodningssystem.

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025

Hej !

Jag har Viasat och där är kortet kopplat till mottagaren.
Ska jag byta kortet till en annan mottagare så får jag ringa till Viasat.
Då skickar dom ut en ny signal så att kortet parar sig med den nya mottagaren.
Så funkar det för mig.

Mvh
Jocke

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Viasat använder ViaAccess avkodningssystem som är har en fransk ägare
Canal Digital använder Conax avkodningssystem som ägs av Norska Telenor A/S
Triax kodar bara av Conax system

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Fungerar det att även titta på andra fria kanaler från andra satelliter med denna mottagare?
//Nilhen

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vet inte hur det fungerar men fria kanaler måste väl ha ett depositionskort som jag förstår annars måste väl det vara en inkopplad vanlig digitalantenn också till mottagaren och sådan anslutning finns ju inte. Annars använder man ju tv'n med vanlig antenn som man ser på fria kanaler men det går då bara i Sverige. Den kan givetsvis som vilken annan mottagare ta emot fria kanaler från andra satelliter t.ex Astra där mottagarens programvara skall uppdateras ifrån

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Viasat i Scandinavia bruker ikke lengre det franske Viaccess, men Videoguard hvor deler av codingen ligger i mottakeren og deler i kortet.

Mottakere som støtter mer enn en programleverandør kan normalt ta inn frie kanaler. Dette er ikke tilfelle med alle Canal Digital og Viasat dine egne, skulle tro Triax mottakeren kan ta inn alle frie kanaler.

F

F.d. 53078

Guest

Uppdateringspulserna nár inte kortet med alla konaxmottagare. Skulle din bild försvinna, sá stoppa in kortet i orginalmottagaren igen, sá att det laddas. Sedan gár kortet i en mánad i Triaxen igen.

Toppen