• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trevligare

F

F.d. 8186

Guest
Satt och tänkte lite på hur det kändes i sommar när man för första gången hade chansen att uppleva husbilslivet.

Jag körde rakt igenom hela sverige den sommaren med husbilen, från kiruna till längst ner i skåne.
En sak jag tänkte på är att vi husbilsägare är ganska otrevliga på vägen. Jag är uppväxt i en motorcykelfamilj, därför är jag van vid att hälsa på andra som valt samma transport medel. Detta är inget ovanligt, mellan bussar och lastbilar hälsar man oxå på varandra.
Men inga i husbilar hälsar tillbaka när man vinkar.
Vore ganska trevligt om flera husbilsägare kunde vinka tillbaka.
Vi har ju trots allt valt samma sätt att leva under sommaren.


// Tom
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: trevligare

Hej hopp
Jag håller nog inte med riktigt, jag hällsar på alla husbilar jag möter och i 80-90% får jag en vinkning tillbaka, tycker det är gööörtrevligt.
Ha en underbar dag alla.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: trevligare

Hej, o godmorgon till en ösregnig dag - iallafall här i Kungsbacka.

Vi har nog upplevt att de flesta vinkar tillbaka när vi åkt omkring med våra bilar som är/var vita och ser/såg ut som "riktiga" husbilar.

Vår andra bil var en blåmetallic Adria Van, och plötsligt så vinkades det inte längre...
De mötande husbilarna uppfattade inte Vanen som en husbil....

Alltså, bästa chansen till vink är i en vit och rejält husbilslik skapelse, tror vi.

Hej, då och vink från oss....

DS
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: trevligare

Morning från ett regnigt Viskafors.

Vi vinkar alltid på mötande husbilar, ibland till och med på brödbilen för vissa liknar husbilar. Hellre en vikning för mycket än att missa någon. Så, Spoon_do du måste haft en massa otur som inte fått vink tillbaka.
Vink, vink ifrån oss HBK 9
;) :D
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: trevligare

God förmiddag !

Från ett Leksand där det är snöblandat regn.

Vi morsar alltid på husbilar, alla hälsar ju inte tillbaks men det får man väl ta
Nu lappar det på bra ute, hundarna får nog lite sovmorgon.


Åke65;)

 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: trevligare

Solen skiner faktiskt här i Stockholm, f-n trot men det är sant! Save the wave!!
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: trevligare

God förmiddag från ett soligt Umeå, i går hade vi bakslag med ymnigt snöfall, typiskt april!

När vi köpt vår första husbil i Köln sommaren 2000 blev vi glatt överraskade när vi anträdde vår resa hem. Alla andra husbilar vinkade, är detta en tysk företeelse? När vi kom till Sverige konstaterade vi glatt att det var internationellt och sedan dess har vi fortsatt och instämmer med tidigare att minst 80% svarar.
Det var lika dant under våra 25 år på sjön, med en viss skillnad mellan motorbåtar och segelbåtar. Seglare hälsar alltid på varandra.
Sedan finns det ju alltid , både på sjö och land, dom som har så stora och fina grejor att dom inte nedlåter sig till att hälsa på de som har vanliga.
På senare år har det ju kommit in katter bland hermelinerna. Hur många gånger har man inte vinkat och för sent sett att det är en hästbil? Kuskarna brukar titta lite undrande, inte så konstigt egentligen, hur ska dom kunna veta att jag är delägare i två islandshästar?

Vehere necesse est!
Max
 

Bilagor

  • Ofeig & Teutur.JPG
    Ofeig & Teutur.JPG
    69,3 KB · Visningar: 7

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: trevligare

Jag har den fördelen att de flesta Postbilar vinkar när vi möts t.o.m Poståkeriets stora gula långtradare blinkar med en hälsning med alla lampor även den raden som sitter på taket, jag blir jätteglad, undrar hur de tänker när de väl har sett att de hälsat på ett gammalt hemmabygge baserat på en postbil, men jag upplever nog att alla andra hälsar glatt, men speciellt vi somm har hemmabyggen hejar nog mer på varandra eftersom vi börjar bli ett utdöende grupp på grund av dyr ventilations och gasolbesiktning.
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: trevligare

Vi köpt vår första husbil 2005. Vi blev mycket förvånade att alla andra husbilar vinkade glatt till oss. Nu har vi byt till en annan husbil och alla hälsar fortfarande lika glatt. :yes:
Anita
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: trevligare

Ni är roliga gubbar.....o gummor

Här i Kungsbacka pinkar herren fortfarande på oss jordbor...

När han har slutat nå´n gång i eftermiddag, så skall jag gå ut och utföra den vanliga torrtorkningen i husbilsgaraget, på den nya fina ADRIATIKen, Vision.
Den håller liksom inte tätt därbak, precis som ett litet barnbarn, eller en nyinköpt valp.

ADRIAs hemland, Slovenien, måste vara ett solparadis, eftersom det förmodligen aldrig regnar där.

Nu hamnade jag utanför tråden - igen.

Avslutar med en vink.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: trevligare

Vi vinkar nog på det mesta, ibland är det hästtransporter och budbilar, om de hinner med vinkar de nog också tillbaka.

Men det händer att man sitter i andra tankar, och då kanske man inte uppmärksammar att man möter en husbil.

Jag tycker det är trevligt och tänker fortsätta vinka ;) Och möter ni oss och inte får en vink tillbaka, är det bara för att vi inte hunnit uppmärksamma att det är en husbil vi möter.

Carina HBK 6
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: trevligare

Alldels för få som vinkar tillbaka, tycker jag! Det känns som om Skroven inte "duger" riktigt... Nåja, jag vinkar i alla fall, så får väl de nadra ycka vad de vill!
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: trevligare

Hej........kan ju berätta att de två första rundorna vi gjorde när vi var nya på det här med husbil så satt vi o undra om vi var "kändisar", för det var rackans vad det vinkades från mötande husbilar....o ingen hade talat om för oss att det är en oskriven lag. :twitcy:


Nåväl, nu vinkar o hejar vi allt vad tygen håller...men tendesen är att det minskar med vinkningarna tillbaka, tycker stundtals att utrikes ekipage är mer villiga till o hälsa.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: trevligare

Jag tycker de flesta hälsar artigt men mest hälsar dom i Dalsland men vi känner ju varanda för vi er ej så många men när jag köpte min första huvagn 1961 då hälsade alla go
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: trevligare

Nu i år har ju alla här i klubben dekalen och numret frampå bilen, nu blir det mycket vinka av! Hur många är vi nu?
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: trevligare

Hej på er alla vinkare, jo vi hälsar oxå på alla, dom flesta vinkar tillbaka det är ett fåtal som inte gör det. När vi har barnbarnen med så skriker dom varje gång vi möter en husbil "vinka" , dom tycker det är så kul, frågan var första gången dom va med " Farmor så många vänner ni har, känner Ni alla " .

:twitcy:
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: trevligare

:wink: UNDERBART MED ALLA VINKNINGAR NÄR MAN ÄR UTE MED HB. HÄR I SKELLEFTEHAMN HAR VI HAFT SOL HELA DAGEN, MEN DET ÄR JU NORRLAND.
BIRGITTA O ULF
 
F

F.d. 8186

Guest
Sv: trevligare

vi gjorde en undersökning och kollade hur många husbilar som hälsade på oss, det var ca 20% som hälsade tillbaka om jag inte minns fel.

Dock kan det bero på att transiten inte riktigt ser ut som en husbil..
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: trevligare

Nu kommer jag nästan ifrån ämnet, detta diskuteras i en annan tråd.
Om det nu blir så att vi skaffar en liten "kommunick" att ha i bilarna och alla sätter upp dekalen + medlemsnummer väl synligt fram på husbilen så hinner vi förutom vinken få en liten pratstund innan vi kommer för långt ifrån varandra.
Detta får mej att tänka på att det skulle behövas något där bak på husbilen också, en mindre dekal och mindre siffror.
 
Toppen