• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trevlig support hos Telia

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Jag har en riktig långbänk hos Telias support.
Den man får kontakt med vid samtal är alltid trevlig och med klart varierande kompetensnivå.
Saken är att jag efter husbilens vinterdvala bara hade två problem: varmvattenberedaren hade frusit sönder och bilens telefon ville inte kommunicera.
Varmvattenberedaren var snabbt fixad och sedan var det dags med Telia.
1. Hej Telia. Svar: Ditt kontantkort har du inte fyllt på de senaste två åren. Fyll på! Ok.
2. Hej Telia. Svar: När ett kontantkort varit inaktiv så länge hamnar det i kö, fixar det. Ok.
3. Hej Telia. Svar: Vi måste också skicka en signal till huvudmasten, fixar det. Ok.
4. Hej Telia. Svar: Det måste vara något fel på ditt SIM-kort. Skickar ett nytt. Ok.
5. Hej Telia. Svar: Är det verkligen inte fel på din telefon? Ok. Jag har en reservapparat som jag sätter in.
Det hör till saken att jag har en Blaupunkt Bilstereo med inbyggd GSM-telefon och CD-växlare. Takantenn till telefonen med oöverträffad räckvidd här uppe i Norrländsk glesbygd. Jag bytte alltså apparaten utan något resultat.
6. Hej Telia. Svar: Ingen skillnad?? Du, jag ser att du nog fick fel typ av SIM-kort. Vi skickar ett nytt. Ok.
7 Hej Telia. Fortfarande inte ok?!? Jag kopplar vidare till expert. Experten: Hmm jag ser din telefon men den svarar inte när jag ringer. När du slår av den ser jag det också.
Här fick jag tillfälle att kasta in en joker: Du Experten jag skaffade igår ett Comvik kontantkort och det fungerar helt OK. Hehe. De har tyvärr så dålig täckning så jag vill ringa med er.

Jag har nu blivit en patient för den "inre tekniken" hos Telia. Ett case är upplagt och innan säsongen är över kanske jag också kan ringa och ta emot samtal med min fina husbilstelefon.

En sak har jag lärt mig så här långt att blir man lite ensam på ålderns höst kan man ju alltid ringa Telia support för lite trevliga samtal för att lätta upp tristessen.
Fortsättning följer.
/Nisse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Liknar mina erfarenheter med Felia de sista 2 månaderna.
Har bredbands (kopparkabel) telefon, dator och tv (för att kunna se Viasat Golf).
De har mätt, de har bytt och de har lovat å de har skickat men det har inte kommit osv.
hoppas det är klart till hösten. :cool:
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Har samma problem på jobbet med Telia, jag ser ditt modem sa supporten, ja ha sa jag, jag har modemkabeln i handen utdragen ur modemet, fortfarande efte 14 dagar funkar inte användarnas internetuppkoppling via adsl
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trevlig support hos Telia

Hej.

Telia kund med adsl, Tv och telefoni. Mycket nöjd. Moto GP just nu i Viasat Motor, störningsfritt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Trevlig support hos Telia

Trevlig support är väl ok men ska det inte fungera med Telia då?

Jag har Telias vita USB-dongel och den fungerar hjälpligt i Sverige på vissa platser. Men hör och häpna:

Jag ringde supporten från Makarska i Kroatien och meddela att Telia inte funkar här. Jag hade köpt ett Kroatiskt SIMkort men det funkar inte heller. Modemet ville ha 8 siffror.

Svaret från supporten var att de låste bara upp dongeln från butik. Men då måste jag köra 700 mil. Det var helt ok tyckte den "Trevliga supporten".

När ska Telia börja fokusera på funktion och dra ner lite på det där trevliga???

Det ska inte behövas någon support. När man väl stoppat in SIMkortet ska det bara fungera, eller!!!!
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Jag hade problem med det mobila bredbandet förra veckan (Telias). Hade ingen signal rätt var det var, visste att det fanns signal eftersom våra andra kompisar med samma hade signal. Ringde flera ggr. Sa först att det var fel på min antenn, provade då detta i syrrans o det funkade, ringde igen då sa dom att det var fel på simkortet, vi skicka ett nytt sa dom. Men var hjälper det när man sitter långt uti fjällvärlden och kortet skickas hem.
När vi kom till Vilhelmina så tänkte jag ska prova om det finns något fritt band man kan låna och döm till min förvåning då gick bredbandet igen.
Är det någon annan som haft samma problem nu i slutet på Juni månad?
Frågade även om min data mängd var slut men det var högt vatten sa han..
Ska nu dra vidare in mot fjällvärlden hoppas det funkar igen då.
Ingmarie
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Telia har givetvis bra tjänster som mestadels fungerar utmärkt. Man blir inte så stora som de är med dåliga produkter.
Dock är det när det "skiter sig" som kvalitén på supporten avslöjas.
Jag har haft att göra med Telia i mitt jobb många många år och långt tillbaka var de både ovilliga att hjälpa till och otrevliga.
Numera verkar det mest vara höjning av kompetens och bättre stödsystem som de behöver.
Kjhusbil: Synd att du inte visste att modemet skulle ha låsts upp innan du åkte. Det är ett otyg att donglarna låses men alla operatörer gör nog så. Man kan köpa upplåsningskod på nätet för en hundring eller mindre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trevlig support hos Telia

I utkanten av dekningsområde for en basestasjon kan det være stor forskjell bare en flytter seg en halv meter. En annen kilde til problemer kan også være om en person går forbi deg i retningen til basestasjonen. En 3G basestasjon har normalt ikke mange km rekkevidde, i byene finnes det minibaser med ned til 300 m rekkevidde. GSM 900 (og GPRS) signalet har normalt en rekkevidde på noen får mil, GSM 1800 (og EDGE) har noe mer rekkevidde enn 3G, men mindre enn GSM 900. Det gamle NMT 450 nettet hadde rekkevidde på basestasjonen på rund 100 km.

Er du i et område med dårlig dekning, sett deg ute og prøv på forskjellige sider av bilen, evt legg stikken på toppen av en takluke og USB-kabel ned til pcen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

...
Svaret från supporten var att de låste bara upp dongeln från butik. Men då måste jag köra 700 mil. Det var helt ok tyckte den "Trevliga supporten".
...

Supporten är felinformerad. Jag låste upp mitt modem med hjälp av en kod som Telia skickade till mig. Det krävs dock ett SIM-kort från annan operatör för att få upp frågan där koden skall knappas in.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trevlig support hos Telia

Telia har givetvis bra tjänster som mestadels fungerar utmärkt. Man blir inte så stora som de är med dåliga produkter.
Dock är det när det "skiter sig" som kvalitén på supporten avslöjas.
Jag har haft att göra med Telia i mitt jobb många många år och långt tillbaka var de både ovilliga att hjälpa till och otrevliga.
Numera verkar det mest vara höjning av kompetens och bättre stödsystem som de behöver.
Kjhusbil: Synd att du inte visste att modemet skulle ha låsts upp innan du åkte. Det är ett otyg att donglarna låses men alla operatörer gör nog så. Man kan köpa upplåsningskod på nätet för en hundring eller mindre.

Misstänker att det tidigare monopolföretaget har fått en hel del konkurenter efter avregleringen. Så tillväxten kan nog ifrågasättas.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Trevlig support hos Telia

Humble me tycker nog att Telias support är OK, varierande erfarenhet kanske hos de som sitter i telefonsupporten. Telias mobila bredbandstäckning är också OK för min del, visserligen är det bara vissa tider på dagen jag får tillgång till 3G här ute i bushen men det fungerar bra även med Edge för det mesta numera. Och kommer man ut från bushen till civilisationen så är 3G mera regel än undantag.
Se´n beror det ju alltid på vad man har att jämföra med.

Och idag var det varmt. Nu är det lagom.:yes:

Agneta W
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Har haft Telia kopparkabel LÄNGE med bla ADSL - har fungerat bra.
Men nu tror jag "de har lite otur" för nu har det strulat några månader.
Skulle fått nytt router/modem förra veckan.
Ringde idag igen - ojdå näe vi har inte skickat - men NU ska vi skicka det.
Har inte gett upp hoppet ännu om att bla kunna se golf på Telias digitaltv - och en dator som kan hålla sig uppkopplad mer än 12 min. :)

Ujuju va kallt - bara 20 idag! :cool:
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Åkte ca 6 mil väster om Vilhelmina och då slutade mitt Telia bredband fungerar, men de andras gick fortfarande. Nu är vi ca 1 mil söder om Dorotea och nu funkar det igen fast det tog en stund innan jag fick signal. Själv tror jag det har med simkortet att göra. Men har ett nytt hemma i lådan och en ny antenn som väntar på mig, hoppas sen att det funkar som de ska för jag har aldrig tidigare haft problem med telia moblia bredband som i år på vår Norrlandsresa.
Ingmarie & Bernt
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Min telefon fungerar fortfarande inte, här i Västernorrland men i Västerbotten fungerade den alldeles utmärkt. I går i alla fall.
Nytt samtal med Telias support idag, nu cirka 30 minuter långt. De förstår inte vad felet är och jag får varken tala med den inre supporten eller någon ansvarig på sagda support.
Månne det vara så att det varken finns någon inre support eller några ansvariga?
Däremot är en reklamation nu upprättad där jag garanterat kommer att bli kontaktad i ärendet.
Däremot ingen garanti för när denna kontakt kommer att tas.
Fortsättning följer.
/Nisse
PS. Fick förresten 28:- tillbaka på min senaste Teliafaktura. Det kostar 25:- att lösa ut, undrar vad man kan investera de 3:- i för spännande...
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

På telefonfronten intet nytt, nästan i alla fall.
Jag har ringt några gånger till supporten mer för att höra hur de mår.
Förra veckan fick jag en förklaring från den tjej som jag talade med: Det är så många här på supporten som inte kan så mycket! Häpp......
Då är det klarlagt i alla fall.
Hon berättade också för mig att det inte gicka att reklamera ett supportärende som inte blev åtgärdat. Man kan bara reklamera om man blir nekad ersättning, och det vill jag inte ha.
Idag den 9/8 ringde en dam från kundrelationsavdelningen angående den reklamation som inte gick att göra men som ändå gick att göra. Det tog bara en månad och två dagar.
Hon tyckte synd om mig och undrade om jag inte ville ha ersättning.
Nej, jag vill bara ha en fungerande telefonförbindelse.
Det kunde hon inte fixa men jag fick 500:- i alla fall.
Man kanske är med i dolda kameran?
/Nisse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Trevlig support hos Telia

Hmmmmm
Det verkar som om det funkar nu. ((hur kan det ha ändrats?))
Fick följande länkinstruktion via mejl.
YES - nu kan jag se GOLF igen! :)

Kontrollera att tjänsten Routing and remote access är inaktiverad.
Windows xp samt Vista:
Gör så här välj start-> (classic view) administrationsverktyg-> Tjänster med category view väljer man istället system och underhåll-> administrationsvektyg -> Tjänster. Leta här efter tjänsten som heter "Routing and Remote Access", markera högerklicka och välj egenskaper. Kontrollera här under fliken allmänt att startmetod står som inaktiverad skulle den inte göra det ändra och tryck verkställ.
 
Toppen