• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre st bodelsbatterier, är det rätt?

F

F.d. 1926

Guest
Hej!
Inventerade min nyinköpta Eura Mobile idag och hittade en konstig fabriksbyggd låda under ett av sätena. Efter lite lirk fick jag upp den och där fanns ett tredje batteri! Kopplat och klart men helt utan vatten.

1, är det riktigt att man kan ha tre/fler batterier kopplad till sin anläggning? Detta ser ut som det är original från fabrik.

2, har det någon funktion, eller är det tvärt om att det drar energi då batteriet är tomt?

3, Ska jag byta ut det? Issåfall mot vad? Jag kommer inte få plats med ett batteri i samma storlek som de andra två bodelsbatterierna.

Tack på förhand!
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Tre st bodelsbatterier, är det rätt?

Man kan parallellkoppla flera batterier, det är helt ok.
Är det platsbrist är det en möjlighet att placera flera mindre batterier på olika platser, ingen nackadel med det.

Nackdelen med flera batterier på mystiska platser är att ett eller fler kan bli avglömda och inte skötta.

Ett trasigt batteri kan bete sig olika, dra ström eller inte påverka alls. Oftast blir de som om de inte finns.

Ehuru du skall byta ut det är en konstnadsfråga. ett enkelt jobb kan ge svar:

Ta ur det misstänkta batteriet.
Det kan bli billigare om du fyller på vatten och laddar upp det.
Man ser ofta på laddströmmen om den sjunker kraftigt när det är färdigladdat, om så sker är det ett positivt resultat.
Blir laddströmmen kvar länge eller aldrig sjunker är batteriet dåligt
Går det att ladda kan du göra ett urladdningsprov.
Ett 50 Ah batteri skall gå att ladda ur med exvis en glödlampa på 15 W och skall då lysa i bortåt 40 timmar.


de
Roy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tre st bodelsbatterier, är det rätt?

Som parentes ... Är det så att du har en 3500 kilos bil och inte behöver det batteriet och plockar bort det så får du ca 25 kilo mera i lastvikt .

3st batterier låter som lite mycket om man har sett över vad som drar ström och du inte har en 230volts inverter och kör kaffekokare och micro .
Har du solceller ?
 
Toppen