• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

trasigt trappsteg Thule

C

CLarsson

Guest
Har ett Thule elektriskt trappsteg i min Carthago T-Plus 5,2 2012 standard tillbehör.
Men fastsättningen verkar inte vara den bästa, se bifogad bild. Det är fastskruvat med skruv och mutter, i en tvärregel som i sin tur sitter i en träplatta (typ spånskiva) och i golvet under tröskeln. Detta har brustit när jag har stigit ned. Jag är ca 85kg.
Någon som har en annan lösning?:oops:

Bilagor

• 20160806_093929.jpg
    20160806_093929.jpg
    1,2 MB · Visningar: 70
  • 20160806_093944.jpg
    20160806_093944.jpg
    1.005,6 KB · Visningar: 43

Sara&Åke

FD HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
12020
Medlemskap
2022
Sv: trasigt trappsteg Thule

Om du sätter en hel aluminium platta som går utanför trapp-fästena med ca 20 mm. Förborra hålen för bultarna, och limma plattan med bygglim.
Montera trappfästet och behövs förstärkning även på översidan kan du fästa samma typ av alu-skiva.
Skivans storlek beroende på hur skadat det är vid bultfästerna och utrymme.
(Alu-skivan kan du köpa på skroten för en ringa kostnad).
- Längre bultar behövs då alu-skivan bygger i tjocklek.
- Alu-skivans tjocklek ~2-3 mm.

C

CLarsson

Guest

Svar från Kama Fritid:
Tack så mycket jag fick bilderna.

Jag tycker att rent tekniskt ser monteringen korrekt eftersom det är på det viset man kan montera dem.
Men däremot tycker jag att de hade kunnat förstärka upp det ytterligare med hjälp utav reglar eller på något annat vis.
Aluminium ramen finns inte att tillgå till den modellen av fotsteg som du ser på skissen i den bifogade filen. Dessutom så går det ut ett stag från chassi balken vilket gör att det inte går att montera en sådan modell på den bilen. Men i slutändan är det upp det dem som monterar ansvar att se till att det blir korrekt.

En duktig verkstad kan montera om det och stadga upp det så att golvet inte går sönder.

Med vänlig hälsning

Leif Barnardo

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

För att undvika detta problem har jag sågat till en 8" X 8" tryckimpregnerad träklots som vi sätter under fotsteget.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Har samma trappa. En bult som gått av. Min akutlösning sen ett år tillbaka var att avlägsna säkringen. :)

/M

Toppen