• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trasig backspegel - Hjälp!

F

F.d. 352

Guest
Satt och åkte men vår relativt nya husbil nu i helgen och observerade att den undre spegeln på höger sida satt och vibrerade precis som den höll på att lossna.
Vid nästa stopp undersökte jag den noggrannare och upptäckte då en "nödlagning" av sällan skådat slag... den var monterad med kardborreband då det saknades en del delar som från fabrik varit monterat!
Ringde idag till Fiat som kom med det härliga beskedet att "det är bara köpa ny komplett backspegel" och den törs jag inte ens fråga pris på!!!

Chassie't är Fiat -06

Så nu vänder jag mig till er i hopp om att få tips på ställen där jag kan få tag på lösa delar, nytt eller beg. alternativt att någon har en spegel liggandes med andra defekter där man kan få köpa loss lite delar. Har ni andra tips som kan lösa mitt problem är de självklart också välkomna.

jag bifogar 2 st bilder och försöker förklara problemet nedan.

"Position 1"
Beskriver en liten kuggdriven stång som sitter fast vid X på en mellanring i plast som saknas. en stycken sådan stång saknas. (skall vara 2st)

"Position 2"
Beskriver en "vippbräda i plast som är sprucken i ena änden.

Vid samtliga X skall en plastring sitta som saknas helt och det är i denna ring som spegeln är fäst med en låstråd.

Jag behöver alltså:
-Plastringen
-kuggstången/änger
-Vippbrädan

/Anders

Bilagor

• DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    120,9 KB · Visningar: 23
  • DSC00049.JPG
    DSC00049.JPG
    196,7 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Trasig backspegel - Hjälp!

Jag skulle tillverka ett fast montage av undre spegeln. Ställer aldrig om mina
bosse b

F

F.d. 16416

Guest

Har du kollat på Laga...såg att det fanns backspeglar till Fiat Ducato -06. Kanske du kan hitta något att plocka där.

Hittade 1 träffar på: Spegel Yttre El Hö / Fiat Ducato 2002-2006

.
Sortering:

År | Mil | Pris | Bild | Ort | Kvalitet | Pris/Bild | Webbshop

Årsmodell: 2006 / Mil: 1152
Anm: HUSBI VIT.DETHLEFFS A-5 LITE DEFEKT-NEDRE SPEGEL
SJÖBO, Autodemontering TT AB, 0416-51 13 70
Lagernr: L156976
Kvalitet: B
Pris: Saknas

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 352

Guest

@Boss B
Själv inte alls intresserad av att stel-operera spegeln.... är av sorten att allt det finns knappar till skall fungera!

@Rusken
Hittade denna site när jag googlade delar men kommer man till startsidan och inte begriper ett enda ord tyska (förutom "grosse bier" förstås) så är det kört.....
Tack för länken som pekade direkt!

@Roadglider
Hade inte sökt där..... tack för det tipset! Skall ringa ögonaböj i morgon när de öppnar....
Ser mina delar på bilderna. (rätt frustrerande faktiskt)

F

F.d. 352

Guest

Kontaktade företaget som fanns bakom annonsen på Laga.se men de ville enbart sälja komplett spegel och de skulle ha 1500:- för den....... dyrt när man bara jagar 3 små plastdelar!
Mycket surt att det inte går att köpa dessa separat.
Det verkar som det är ny komplett som gäller om ingen har ngt/ngn skräpandes i sitt garage...
Eller så får jag krypa till korset....... och stel-operera! :(

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Om jag vore du så skulle jag knalla in på den största FIAT-verkstaden i din närhet och du lär väl ha någon sådan. Snacka med någon mek där och förklara problemet. Garanterat så byter dom med jämna mellanrum speglar som fått sig smällar och spräckt hölje.
Ge honom ditt telefonnummer och säg att det blir några hundringar i utdelning.
Fungerar säkert.
/Nisse

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi skall byta vår högra spegel på fredag.Vet ej om det kan finnas delarna i den.
Vår bil är en 08 Vet ej om det kan passa till din.
HaDe Hasse

F

F.d. 352

Guest

@Eva & Hasse
Jag skulle bli jätteglad om ni kunde undersöka eventuella likheter om det är så att ni sparar den gamla.... vill ni ha ytterligare bilder på min spegel så är det bara hojta till!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Då man sparar en hel del så hade jag någon "bra att ha sak" och bilden visar en trasig elspegelhållare från en audi och skulle inte förvåna mej om grundkomponenterna är samma i många bilar sen sätter dom bara ett fäste på en anpassad spegel .

Kika på bilden så ser du ju en viss likhet .

Bilagor

• spegelMedium.JPG
    spegelMedium.JPG
    66,1 KB · Visningar: 23
F

F.d. 352

Guest

@Bengt-Åke!
Ja, det var förträffligt likt..... skulle väl vara färgen på "vippan" då som skiljer.
Jag skulle kunna pilla bort glaset på vänsterspegeln under morgondagen för att fota hur det ska se ut på min bil när allt sitter på plats..
Om det nu är lika/samma..... är det ngt du kan sälja?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det går väl bra , ta även ett kort på spegelns baksida så kan jag jämföra med hur en spegel och dess fästanordning ser ut till audi´n .

F

F.d. 2522

Guest

Bil och Maskin i Anderstorp (Fiat verkstad) har precis bytt en backspegel på en Fiat 08, försäkrings jobb. De kanske har delar som passar som går att ta från den

F

F.d. 352

Guest

@ Bengt-Åke
Har nu kollat på min vänsterspegel som är hel och tyvärr ser det ut att vara 2 olika fastsättningar av spegeln.... min är helt cylindrisk medans din har 4st "öron"
Kanske är de lika stora på ytterdiametern och kan gå att modifiera?
Bifogar 2st bilder hur min ser ut.....
Måttet på ytterdiametern är 73.5mm

Bilagor

• DSC00050.JPG
    DSC00050.JPG
    95,4 KB · Visningar: 8
  • DSC00051.JPG
    DSC00051.JPG
    97,4 KB · Visningar: 3

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min är 77 mm i ytterdiameter men det är ju bara en fläns för på baksidan så är det 73,5 mm samt ett spår i den så det är ju om man kan modifiera den svarva ner den .
Motorerna och dess fäste som går in i detta spegelfästet är ju samma samt den tvärgående som du märkt med 2 .

F

F.d. 352

Guest

Man skulle ju kunna testa.... jag e ju f-d svarvare så jag skulle nog lösa det isf!
Vad vill du ha för prylarna?

Toppen