• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trappsteget- el fungerar ej

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Är det någon som kan ge mig råd o hjälp ang. trappsteget in i bodelen.
Det drivs ju av el och skall gå in eller ut när man trycker på knappen eller in när man startar husbilen.
Inget händer när jag gör dessa åtgärder utan det tjuter ett ljud men trappen går ej in.
Har tittat över säkringar och den är hel.
Det är svårt att se in i steget eftersom den är inkapslad, skall man montera isär den eller finns det andra råd om vad som är fel.
Har försökt att skjuta in den för hand när jag trycker på knappen men den vill inte gå in.:swoon:

F

F.d. 58547

Guest
Sv: Trappsteget- el fungerar ej

Det kan sitta skit , sten eller dyligt. Förök att göra rent o smörj.
Vi har haft smuts i lederna o då har ej trappan funkat./susanne

F

F.d. 58637

Guest

Låter som ett mekaniskt fel eftersom det låter. Är Du duktig på mekanik kan Du ju montera ner den och se om Du hittar felet.
Annars är det nog inget annat att gör än att åka till en verkstad,tyvärr.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Har smörjt och gjort ren trappen men den fungerarde bara ett tag sedan samma problem

F

F.d. 29916

Guest

I vår Hymer skall man ej smörja trappsteget. När man smörjer, samlas det skit i oljan. Tvätta rent.
Göran

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Vi hade tidigare samma problem, och det berodde på att kuggarna var slitna
Beställde nya av Husbilsfirman o Gunnar bytte det själv. :)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om det är samma modell som på vår bil så drar en elmotor med snäckväxel trappsteget in och ut mha två hävarmar som är lagrade i plastbussningar på ovansidan av hölet. Idiotisk konstruktion eftersom axeltapparna med plastbussningar blir exponerade för damm och fukt, ingen skyddskåpa över!
Dessvärre kommer man inte åt utifrån, utan det blir till att ta ner trappan och demontera för att kunna rengöra. Olja på plastlagringar får bara till följd att dammet fastnar bättre. Möjligen något teflonsmörjmedel.
// Göte J

F

F.d. 55395

Guest

Mitt fotsteg började gå tungt en mutter hade trillat bort bulten halvt ute staget gick snett satte dit låsmutter så var det bra silikon spray är bra.hälsn.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Om det är samma modell som på vår bil så drar en elmotor med snäckväxel trappsteget in och ut mha två hävarmar som är lagrade i plastbussningar på ovansidan av hölet. Idiotisk konstruktion eftersom axeltapparna med plastbussningar blir exponerade för damm och fukt, ingen skyddskåpa över!
Dessvärre kommer man inte åt utifrån, utan det blir till att ta ner trappan och demontera för att kunna rengöra. Olja på plastlagringar får bara till följd att dammet fastnar bättre. Möjligen något teflonsmörjmedel.
// Göte J

Brukar funka bra att lägga en rejäl klatt med vaselin ovanpå tapparna. Då kommer ingen skit ner i och oxideringen bromsas åtminstone .....

//Janne

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej!
Har haft samma problem.
Det var kontakten som sitter under som behövde lite 5/56. Antagligen lite fukt som ville ge lite rackartyg en stund. Men sen har det fungerat bra.
/Frank

I

Inger-Lisbeth

Guest

Ett vanligt fel som uppstår på denna typ av el-trappa är, Jordfel. kolla kontakterna ordentligt och rengör/smörj troligvis är det ett sådant fel (brukar vara till 90%)
I.L

zakke

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2025
Koppla lös dom 2 trådarna och koppla direkt till 12v, rör den sig inte då är det förmodligen snäckväxel som är defekt.

Toppen