• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Transponder eller inte?

Cilja&håkan

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2027
Hej. Vi har i år bytt husbil och kommer då över 3500 kg klassen. Läste av en slump att bilar över 3500 kg behöver en transponder / go box i Europa? Hittar ingen vidare info om det och var det behövs. Där sitter dekra dekal och vinjette på rutan , behövs transponder? Vikt max 4250 kg.

Hej. Vi har i år bytt husbil och kommer då över 3500 kg klassen. Läste av en slump att bilar över 3500 kg behöver en transponder / go box i Europa? Hittar ingen vidare info om det och var det behövs. Där sitter dekra dekal och vinjette på rutan , behövs transponder? Vikt max 4250 kg.
Ni behöver Gobox i Österrike och Darsgo i Slovenien. Det går även att beställa en box vi öresundpay.

Det blir så många rykten om transpondrar, boxar och klistermärken så det är inte lätt för förstagångs åkarna. Enklast är att söka land för land som ska besökas, hur det går till med vägavgifter, lagar och miljözoner. Motormannen tex!

Som skrivs inlägg 2, krävs box/ bizz i dessa länder,kan skaffas innan gränsen i respektive land,det är två olika boxar.
Alternativt beställ en via Öresundpay den gäller i Österrike och Norge för vägavgifter.
Kör ni inte motorväg krävs ingen box, Schweiz betalas vägavgifter med app, B-kort duger inte för tung bil.
Frankrike krävs döda vinkeln klistermärken på bilen.

Polen på typ motorväg etoll gov app i telefon man laddar pengar i förväg finns kalkylator om kostnad på hemsidan

Ursäkta trådkapningen, men behövs box någonstans för husbilar upp till 3500 kg?

Ursäkta trådkapningen, men behövs box någonstans för husbilar upp till 3500 kg?
Nej inget krav, men du kan med box betala vägavgifter i vissa länder för bil under 3500 kg, enklast är att betala med kort/kontant.

En fråga i denna tråden angående GoBox i Österrike.
Räcker det att man har med sig registreringsbeviset och dom gör sedan allt där man skaffar boxen.
Eller skall/behöver man skicka något till myndighet i Österrike

En fråga i denna tråden angående GoBox i Österrike.
Räcker det att man har med sig registreringsbeviset och dom gör sedan allt där man skaffar boxen.
Eller skall/behöver man skicka något till myndighet i Österrike
Om din bil har högre miljöklas än euro 3 dvs 4 och uppåt, behöver man verifiera detta på en blankett som finns på myndigheten Asfinags hemsida inom 14 dagar, annars riskerar man böter på 240€.Vet av egen erfarenhet.
Ibland kan man få hjälp med detta där man köper boxen.
Hejs
Claes 105

Om din bil har högre miljöklas än euro 3 dvs 4 och uppåt, behöver man verifiera detta på en blankett som finns på myndigheten Asfinags hemsida inom 14 dagar, annars riskerar man böter på 240€.Vet av egen erfarenhet.
Ibland kan man få hjälp med detta där man köper boxen.
Hejs
Claes 105
Den verifieringen kan göras via hemsidan innan man hämtar ut boxen,sedan står det på det långa kvittot man får ut när man hämtar boxen, att ingen mer information krävs

Den verifieringen kan göras via hemsidan innan man hämtar ut boxen,sedan står det på det långa kvittot man får ut när man hämtar boxen, att ingen mer information krävs
När jag skaffar boxen och laddar den med pengar, om jag inte använder boxen eller förbrukar upp pengarna, får man då tillbaka det som inte är förbrukat, och hur?

När jag skaffar boxen och laddar den med pengar, om jag inte använder boxen eller förbrukar upp pengarna, får man då tillbaka det som inte är förbrukat, och hur?
Ja det får du,vid inköpställen nära gränsen, ladda boxen med kreditkort så får du pengar tillbaka på det

Har du tid så beställ en Öresundspay med Österrike tillägg. Du får den hemskickad inom 7-10 dagar. Kopplar Visa/MC till den så behöver inte fyllas på med pengar utan allt sköts automatiskt

Hej
Behöver man skicka något till Asfinag när man har box från Öresund pay
Hej. Gick bara in på Öresundpay, kompletterade mitt avtal med en bizz för Österrike, fick frågor via mejl att besvara om husbilen och efter 4 dagar hade jag den i handen.
Instruktioner medföljde för aktivering, tog 5 minuter och sen bara körde.

Tillbaka
Toppen