• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Traditioner är viktiga

H

hianders

Guest
Jag har idag lyckats att baka Upplandskubb enligt mamma Gudruns recept. Hon gjorde alltid det till jul. Lika spännande varje år om det lyckas eftersom man inte ser resultatet förrän gräddningen är klar eftersom det är lock på burken hela tiden. Gräddas i vattenbad i ugn och jäsning och gräddningen tar tid.

God Jul
Inger
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    835,9 KB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Traditioner är viktiga

Tiden går konstaterar jag, det är nog minst en trettio år sedan jag åt upplandskubb senast, vi brukade ropa in en årligen på en auktion som hölls i bygdegården där jag bodde.
Jag ska nog höra av mig till mamma och se om hon kan ordna en för jag vill minnas att det var riktigt gott! :)

mvh jocke

ps: Triller Mat och Bröd
 
H

hianders

Guest
Sv: Traditioner är viktiga

Tiden går konstaterar jag, det är nog minst en trettio år sedan jag åt upplandskubb senast, vi brukade ropa in en årligen på en auktion som hölls i bygdegården där jag bodde.
Jag ska nog höra av mig till mamma och se om hon kan ordna en för jag vill minnas att det var riktigt gott! :)

mvh jocke

Det är så gott, speciellt med en skinkskivan på. Julaftons förmiddag har vi risgrynsgröt och detta bröd.

Jag har ett recept med liknande ingredienser som gräddas utan vattenbad och med kortare jäsningstider. Har inte provat det själv men du kan få receptet/n om du ringer mig. Du fixar nog det själv om inte mamma gör det.

Inger
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Traditioner är viktiga

Heja Inger, skulle vara
icon7.gif
kul om du skulle vilja dela med dig av dina recept på kavrings kubben. Gärna här på forumet det är säkert fler än jag som skulle vilja prova till till jul.
Ha en God Jul i södra Dalarna, här dalar det ner vita flingor, hoppas de stannar o lyser upp
årets sista dagar.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
H

hianders

Guest
Sv: Traditioner är viktiga

Carola - gör det under förmiddagen!

Mitt "ärvda" recept tar lång jäs- och koktid men det sköter ju sig själv när väl degen är gjord. Min bunke är 21 cm i diameter och 16 cm hög, aluminiumburk.
Vill helst få tag i en högre och lite mindre diameter så jag kan göra större sats.

Inger
 
Toppen