• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trött på vindbrus !!

F

F.d. 7282

Guest
Från våran stora Heiki lucka. Har fattat att tätningslisten tas bort för svenska och eller EU
regler.
Är det någon som vet om denna list går att köpa någonstans?

// Pär

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Trött på vindbrus !!

Från våran stora Heiki lucka. Har fattat att tätningslisten tas bort för svenska och eller EU
regler.
Är det någon som vet om denna list går att köpa någonstans?

// Pär

Hej Pär!

Jag hade samma problem med vår lucka!

Köpte skummgummisolering 30 mm, sån med självhäftande baksida, alltså ljudisolering.

Skar till en passande bit för luckan, la Gaffateip runt kanterna för att slippa bös!!!
Tog inte bort skyddspappret där det är självhäftande.

Lägger nu bara i skivan som passar tajt i luckan under färd, knäpptyst!
Tar bort den när vi stannar!

Kanske en ide för dig?

Ha det gott!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tack schmid för en god idé. Jag har satt en spoiler framför. Den gör min lucka tyst upp till ca 100 km/h. Lite beroende på väg beläggning. Sedan väsnas och skramlar den igen. Ska testa att komplettera med schmids lösning.

F

F.d. 52920

Guest

Har löst detta problem med en egen tillverkad vindavvisare av rostfri plåt,fastlimmad med Sikaflex lim samt ett säkerhetssnöre runt gångjärnen på själva takluckan (inget vindbrus mera).

Bilagor

• IMGP0741.JPG
    IMGP0741.JPG
    1,2 MB · Visningar: 29
  • IMGP0345.JPG
    IMGP0345.JPG
    1,4 MB · Visningar: 17

Tompera

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026

Anledningen till att listen inte heltäckande är för att ni inte ska dö av syrebrist!
Tätar man luckorna bör man installera alternativ ventilation, t.ex sk. Electrolux ventiler.

/Tommy

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hej,
trodde att jag var ensam om att ha erfarit denna utmaning...!

2 år gammal bil med samma fel. Valde att stiga upp på taket, öppna fullt och sedan sätta standard vit P-list (självhäftande fönsterlist) ovanpå befintliga listerna (som inte tätar mot luckan). Nu tätar det snyggt och prydligt. Dessutom skurit till hel skiva skumgummi 20 mm tjock som jag sätter upp vid färd. Tyst som man vill ha det.
Har svårt att se att det skulle vara någon större risk att täta denna stora lucka så länge man också har någon eller ett par vanliga takluckor.
Glada hälsningar :)
Bo-Lennart

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fjerningen av lister på biler til Sverige (og bare dit) ble gjort for at en ikke skulle trenge å åpne en luke om en fyrte opp i spisen :D eller rettere lufttilførselen skulle være tilstrekeklig også ved bruk av det utstyr bilen har uten å stole på at brukeren fulgte en instruks om å åpne en luke før en begynnte på matlagning.

Samme regelverk forbød skyvedører mellom soverom og resten av bilen hvis det ikke var takluke i soverommet med tilstrekkelig ventilasjon. Nå er bruker Sverige og de samme reglene som resten av Europa.

Det er foresten ett annet land med tilsvarende krav til ventilasjon - Australia.

F

F.d. 29775

Guest

Har löst detta problem med en egen tillverkad vindavvisare av rostfri plåt,fastlimmad med Sikaflex lim samt ett säkerhetssnöre runt gångjärnen på själva takluckan (inget vindbrus mera).

Hej,

så snyggt ditt tak är :)!. Det var länge sen vårt tak så ut sådär.

Hur gör du?

mvh
Mikael

Toppen