• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tröga stolar

F

F.d. 3647

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8JTD
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: I6501
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Inredning
Vi har en Dethleffs I6501 - 04 där stolarna fram är väldigt tröga

att vrida runt mot bodelen. Finns det någon justering på underredet

där man kan ställa motståndet när man vrider stolen runt.Det är Agutistolar

som sitter i husbilen.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Håkan & Brittmarie skrev:
Ok då ska jag prova siliconspray. Tack för tipset.:)

Jag lossade lite på bult-tringen under stolen.Det sitter bultar i en ring som håller ihop de båda glidplattorna och på min -08 satt de lite väl hårt. Men det hjälpte med den åtgärden.
Naturligtvis borde det hjälpa med silicon med men jag undrar om det inte ska in mellan glidplattorna då. Jag upptäckte att stolarna gick lättare då jag började lossa bultarna för att smörja mellan plattorna och stannade vid den åtgärden, för olja fanns de redan mellan plattorna.

Sven-A

F

F.d. 3647

Guest
Det låter klokt. Jag kan testa och skruva upp bultarna lite och samtidigt försöka få in lite siliconspray. Passagerarstolen är så trög att min sambo inte kan snurra runt den så jag hoppas att spray och att lätta på bultarna hjälper. Tack för 2 bra tips. Ett suveränt forum :)

F

F.d. 55338

Guest
Det låter klokt. Jag kan testa och skruva upp bultarna lite och samtidigt försöka få in lite siliconspray. Passagerarstolen är så trög att min sambo inte kan snurra runt den så jag hoppas att spray och att lätta på bultarna hjälper. Tack för 2 bra tips. Ett su
Mitt tips är att lossa lite på den stora centrum muttern mitt under stolen, samt ge den lite olja,spray när det är gjort börja att snurra stolen en stund .Det hjälpte mig med samma problem. Ove :msn_sun::mh4::bye:

F

F.d. 3647

Guest
Tack för ytterligare ett till bra tips. Vi verkar inte vara ensamma med detta prolem med tröga stolar.
Jag ska prova dessa tips så fort vi tar hem husbilen från vintervilan. :mh4::)

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2025
Hej!
Jag är ny i den här "branschen" och inte köpt någon husbil än, även om jag tror att det är nära nu. I alla fall så har alla bilar där provat, haft mer eller mindre tröga stolar, de flesta riktigt tröga!

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Ove/Lizzy skrev:
Det låter klokt. Jag kan testa och skruva upp bultarna lite och samtidigt försöka få in lite siliconspray. Passagerarstolen är så trög att min sambo inte kan snurra runt den så jag hoppas att spray och att lätta på bultarna hjälper. Tack för 2 bra tips. Ett su
Mitt tips är att lossa lite på den stora centrum muttern mitt under stolen, samt ge den lite olja,spray när det är gjort börja att snurra stolen en stund .Det hjälpte mig med samma problem. Ove :msn_sun::mh4::bye:
Ja, antagligen så har vi lite olika fastsättningar, jag har en -08 med samma problem. Jag har en ring av bultar men det är väl så att de var annorlunda på de tidigare bilarna. Åtgärden är väl den samma skulle jag tro.

F

F.d. 18251

Guest
Det låter klokt. Jag kan testa och skruva upp bultarna lite och samtidigt försöka få in lite siliconspray. Passagerarstolen är så trög att min sambo inte kan snurra runt den så jag hoppas att spray och att lätta på bultarna hjälper. Tack för 2 bra tips. Ett suveränt forum :)

Det finns ett alternativ till Håkan om inte sambon orkar dra runt den: Ge henne ett månadskort på Friskis & Svettis för att stärka benmusklerna. Eller vad tror du?

Hälsn Ronny

F

F.d. 3647

Guest
vilgot skrev:
Det finns ett alternativ till Håkan om inte sambon orkar dra runt den: Ge henne ett månadskort på Friskis & Svettis för att stärka benmusklerna. Eller vad tror du?

Hälsn Ronny

:) Inte så dum ide kanske men stolarna är fövisso väldigttttttt svåra att snurra runt.

Toppen