Torbjörn Skoog
HBK Medlem
Vi har en Dometic toa där skjutluckan på toadunken blir allt trögare. Packningen är bytt men vad smörjer man den med ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tex Thetford silicon spray, vi har använt denna sedan flera år och packningen håller sig mjuk och fin. Sprayar en liten dusch när jag tömt toatanken.Vi har en Dometic toa där skjutluckan på toadunken blir allt trögare. Packningen är bytt men vad smörjer man den med ?
Olivolja alternativt Thetford Seal Lubricant Silikonspray men olivolja har alltid funkat för oss.Vi har en Dometic toa där skjutluckan på toadunken blir allt trögare. Packningen är bytt men vad smörjer man den med ?
Vi tänker nog inte på samma lucka. Den jag tänker på är den du ser då du öppnar toalocket och som stänger toadunken.Enklast är väl att helt enkelt ta bort den. Den fyller så vitt jag erfarit ingen funktion.
//Michael, medlem
Smörj med silikon fett eller spray så funkar den bra senVi har en Dometic toa där skjutluckan på toadunken blir allt trögare. Packningen är bytt men vad smörjer man den med ?
Precis, det räcker inte med att smörja luckan. De två blanka gejdrarna (styrpinnarna) som sitter under öppningshandtaget löper i gummibussningar. Det är dom som alltid kärvar. Svårt att komma åt, man får vrida loss hela överdelen från tanken och vända på den. Då kommer man åt att smörjaNär skjutluckan på min Dometic går trögt så smörjer jag de två gejdrarna med lite vaselin, sen går den som smort.
Diskmedel är starkt fettlösande, direkt olämpligt att smörja med. Kanske ville han sälja nya delar.Fick tips av en servicekille hos en stor husbilsleverantör om att använda YES diskmedel. Det har jag nu använt i 5 år....
När kassetten inte är monterad så har jag för mig att skjutspjället är spärrat av en liten fjädrande klack som man då bara håller åt sidan för att få ut spjället.Precis, det räcker inte med att smörja luckan. De två blanka gejdrarna (styrpinnarna) som sitter under öppningshandtaget löper i gummibussningar. Det är dom som alltid kärvar. Svårt att komma åt, man får vrida loss hela överdelen från tanken och vända på den. Då kommer man åt att smörja![]()