• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trög lucka till toan

Ulla & Claes

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Vi har en Dometic toa där skjutluckan på toadunken blir allt trögare. Packningen är bytt men vad smörjer man den med ?
Tex Thetford silicon spray, vi har använt denna sedan flera år och packningen håller sig mjuk och fin. Sprayar en liten dusch när jag tömt toatanken.

Enligt reklamen:
Silikonsprej speciellt utvecklad för användning på toalettpackningar
  • Säker att använda på plast och gummi
  • Skyddar toalettpackningar från uttorkning
  • Spraya på nästan vad som helst, för att förhindra gnissel eller läckage
  • Garanterar god funktion hos ventilbladen i Thetford-toaletter
  • Täcker och skyddar, genom ett tunt lager
  • Tillgänglig som 200 ml sprayflaska

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har haft Dometictoan i 10 år. Den fungerar inte lika bra som Thetfords, kontruktionen är inte helt bra. Har provat smörja med det mesta som rekommenderats och silikonfett är det enda som fungerat. Finns på Biltema.

Talbot

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2025
När skjutluckan på min Dometic går trögt så smörjer jag de två gejdrarna med lite vaselin, sen går den som smort.
Precis, det räcker inte med att smörja luckan. De två blanka gejdrarna (styrpinnarna) som sitter under öppningshandtaget löper i gummibussningar. Det är dom som alltid kärvar. Svårt att komma åt, man får vrida loss hela överdelen från tanken och vända på den. Då kommer man åt att smörja:)

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Precis, det räcker inte med att smörja luckan. De två blanka gejdrarna (styrpinnarna) som sitter under öppningshandtaget löper i gummibussningar. Det är dom som alltid kärvar. Svårt att komma åt, man får vrida loss hela överdelen från tanken och vända på den. Då kommer man åt att smörja:)
När kassetten inte är monterad så har jag för mig att skjutspjället är spärrat av en liten fjädrande klack som man då bara håller åt sidan för att få ut spjället.
Sen är det bara att smörja stängerna.

Toppen