• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkig söndag

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad gör man en söndag när det är lite trist? På TV är det bara sport, sport och åter sport. Ute är det gråmulet och blåsigt.

Jag har i alla fall experimenterat lite med vattendroppar. Efter några hundra exponeringar har jag fått dessa bilder:

Droppe krona.jpg

Droppe vågor.jpg


Jag fick även denna bild som visar hur droppen fortfarande är rund men underdelen har precis träffat vattenytan och det har börjat stänka upp lite. Tyvärr blev bilden oskarp, ber om ursäkt för det.

Droppe.jpg
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Tråkig söndag

Snacka om häftiga bilder!

Grymt bra jobbat Michael!

Ha det gott!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tråkig söndag

Tack!

Egentligen var det en droppe som skulle träffa en glödlampa. Jag gjorde en massa prov med detta och lärt mig två saker: en droppe som träffar en rundad, torr yta beter sig inte som när den träffar en plan, tunn vattenhinna. Dessutom är det viktigt att ha destilerat eller avmineraliserat vatten. Det kalkhaltiga vatten vi har här nere i Skåne lämnar bara en massa fula torkfläckar på glödlampan.

Glödlampa.jpg
 
H

hianders

Guest
Sv: Tråkig söndag

Den första bilden på droppen som träffar vattenytan ser ut som en brudkrona! Bild nr 2 ser ut som en färgad manet.

Grymt fina bilder Michael!

fru hianders/Inger
:yes:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tråkig söndag

Hej Micke,

Intresserad av bländare och slutaretider. Blixt eller...

Janne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tråkig söndag

Hej Micke,

Intresserad av bländare och slutaretider. Blixt eller...

Janne

Jag har använt två olika macroobjektiv, 70mm och 180mm. Bländare har varierat mellan 8 och 16. Jag har använt fyra blixtar, varav två har rödfilter på vattenbilderna (rödfiltren var två glasbägare för värmeljus, enda röda transparenta jag hade hemma ;) ).

Svårigheten med dessa bilder är, förutom att trycka på avtryckaren i rätt ögonblick, att få tillräckligt skärpedjup och ändå har tillräcklig kort blixttid. Bländar jag ner för att öka skärpedjupet måste jag höja effekten på blixtarna och då ökar tiden som dessa "lyser". Då uppstår en viss rörelseoskärpa som syns tydligt på bilden där droppen just nuddar vattenytan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tråkig söndag

Michael är klubbens studiofotograf #1!
Mästerligt!

Studiofotograf var ändå att ta i och #1 tror jag inte. Här är det mera tur och envishet som gör att det inte bara blir en massa bilder på en slät vattenyta som nyss träffats av eller starx kommer att träffas av en vattendroppe.

Ett vardagsrum tillfälligt belamrat och ombyggt för macrofoto kan knappast kallas studio. Tur att Annikka är van vid mina små hyss i det rummet ;) .
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tråkig söndag

Jo du Micke, du fick dit mig. Det blev många bilder som fick kasseras men den här tyckte jag var "fräck".

Det hade blivit en dyr bild om det varit på filmens tid. Länge leve digitalkameran.
 

Bilagor

  • DSC_1133.jpg
    DSC_1133.jpg
    669,3 KB · Visningar: 8

Bo 369

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Tråkig söndag

Hej på er!

På frågan vad gör man en tråkig söndag? Ju det kan jag berätta, man tittar på finna foto på HBK:s sida och ritar ett nytt smycke. Detta smycke kommer att gjutas i silver under sommaren. Jag har inte egen ugn så det får vänta tills jag kommer till Bohuslän.

Mycket inspirerande för en smyckes tillverkare.
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Tråkig söndag

Otroligt snygga bilder Susanne!!! Vad du kan :)

Bo - ser fram mot att få se dina smycken!! Hoppas vi ses någonstans i sommar.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tråkig söndag

Sussanne, visst är det kul att experimentera med kameran. Ser framåt en liten fototräff i sommar, där vi kanske kan lura med oss fullblodsproffset Ludde.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Tråkig söndag

Susanne!!

Jäklar vad bra...........

Fantastiskt fina kort!

Hur bär du dig åt?

Själv hinner jag knappt ta några kort i studion.

Men det kommer ju bättre tider även för mig.

Då skall jag exprimentera åxå!

Ha det gott och hälsa!!
 
Toppen