• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlöst USB kit

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har läst här på HBK om ett företag som tagit fram ett trådlöst USB kit för husvagnar och husbilar. Nu undrar jag om någon monterat och provat detta kit.
Skulle vara intressant att få lite synpunkter om installation och funktion.
Företaget finns på nätet under WWW.tradlost.se
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst USB kit

Hej, Vi hade det kitet monterat på vår förra husbil.
Installationen är enkel. Vi monterade antennen längst bak på takräcket. Antennsladden drog jag in via bakfönstret, då jag inte ville borra hål i karrossen. Sladden fäste jag i cykelstället. Ett annat alternativ är att ta in sladden via takluckan.
Sen pluggar man bara i usbkabeln i datorn och trådlösa nätverk som finns i närheten visas på skärmen med styrka i %.
Smidigt när man är ute o kör. stanna på en parkering utanför MCdonalds eller var som helst i en stad så hittar man nät. Vissa öppna, medan andra är stängda.
Vår antenn förstärker signalen med 9dbi, vilket gjorde att vi kunde koppla upp oss inne i husbilen flera gånger, när vi inte hade någon mottagning utanför bilen.

Tyvärr har vi inget bra ställe att montera antennen på den nya husbilen så jag har lagt ut den till försäljning Sälj USB-kit Trådlöst - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - . Är 1 års garanti kvar på den.

Någon mer fråga ni har, så lägg gärna ett PM.
Hälsningar
Micke
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Trådlöst USB kit

Är det stor skillnad mot att bara söka öppna trådlösa nätverk bara från datorn direkt ??


Majsan :wub:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Trådlöst USB kit

Hej pa er alla,

Jag har en fraga till er. Vi aker ofta over till Tyskland eftersom vi bor sa nara. En par ganger har vi haft med oss datorn, som har WiFi och fungerar perfekt hemma, och forsokt att komma ut pa natet. Pa tva skilda campings, med respektive kod for internet, har vi provat men inte kunnat fanga upp signalen tillrackligt stark for att komma ut pa natet. Till min fraga: Skulle den har USB-kit grejen kunna andra pa det? For oss skulle det betyda sa mycket att kunna skicka Email och anvanda Skype under vara resor. Nu i sommar ar vi ute i 6 veckor och da kanns det annu mer angelaget.

Regnhalsningar fran Holland
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst USB kit

Har ni svag signal med laptopens antenn så går det att komma ut på nätet med en antenn som denna. För det första förstärker den signalen med 9db + att antennen sitter högre upp med fri sikt till sändaren.
Sitter man inne i husbilen med laptop utan extern antenn dämpar "husskalet" signalen.

Däremot ska man inte tro på reklamen som säger att man kan sitta kilometervis från basenheten. Möjligtvis om basantennen är riktad mot ditt håll.
 
F

F.d. 4775

Guest
Sv: Trådlöst USB kit

Hej, detta är just vad jag kommer att behöva (men det visste jag inte förrän nu) !
Är det denna antenn det gäller -
3G Antenn omni 6 dB á 1295 kr?

Hälsningar,
Konrad Kjellberg
Uppsala
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Trådlöst USB kit

Jag hakar på denna tråd lite...

Antennen från Trådlöst.se verkar ju ok i pris och prestanda.

Men jag skulle vilja utveckla systemet lite och ha trådlöst även inne i husbilen.

Alltså, jag vill inte ha sladd mellan datorn och accesspunkten/routern eller vad det heter. Jag vill kunna komma åt öppna nätverk genom den yttre antennen via någon dosa inne i husbilen som jag har trådlös uppkoppling till. Någon reperaterfunktion alltså.

Vad ska man ha för grejor som funkar med antennen från trådlöst.se och som går att köra trådlöst till och inte kostar en förmögenhet?

Tips emottages tacksamt...

Mvh
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst USB kit

Det er mulig med en trådløs ruter med OpenWrt installert. Du kan da bruke de to antennekontaktene til forskjellige nett. Det ene nettet settes opp som en trådløs klient og det andre som et aksesspunkt. En bør har god forståelse for hvordan en ruter jobber for oppsettet, selv om en pakke som X-Wrt ( Web interface for OpenWrt and more - X-Wrt.org ) gir masse hjelp i oppsettet. For oversikt over hvilke rutere som kan modifiseres : TableOfHardware og krysskontroller med download siden hos x-wrt for nyeste utgave. Ved litt kreativ lesning av spec fra harware produsentene så kan en finne rutere som fungerer direkte fra 12V og har den støtten som skal til.

En må endre oppsettet for antennen på taket når en kommer til nytt sted, men websiden er grei å bruke for dette.
 
F

F.d. 25148

Guest
Sv: Trådlöst USB kit

Har läst här på HBK om ett företag som tagit fram ett trådlöst USB kit för husvagnar och husbilar. Nu undrar jag om någon monterat och provat detta kit.
Skulle vara intressant att få lite synpunkter om installation och funktion.
Företaget finns på nätet under WWW.tradlost.se

Hej Jag vill rekomendera ICE.net och deras Gateway D35 Jag har abonnemang hos dom och har en sådan och den funkar kanon. Jag behöver inte stanna på MC. och leta W-Lan.
Man surfar gratis i Norge och Danmark oxå :)
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst USB kit

Är det möjligt att denna skapelse skulle kunna funka till det jag undrade om..?

D-LINK DIR-615 WIRELESS N W-LAN ROUTER - Wireless N Home Router

/Lasse
Denne klarer jeg ikke å kjøre på to WLAN samtidig, det finnes foresten en repeater fra Linksys som muligens kan benyttes, men den er litt spesiell i bruk:rolleyes: En må trykke på en knapp på repeateren når en vet at den kan ta imot signal så videreformidler en dette og du kan stille inn PCen til det lokale vertsnettet. Et problem med den repeateren er at den egentlig ikke er laget for ekstern antenne, men en kan fint sette den i en plastboks slik at den har gode mottaksforhold begge veier. Har installert noen slike en gang på en campingplass i Nord Norge, det ble dekning over hele plassen.

Når det gjelder ICE.net så er det en super løsning i Norge, Sverige og Danmark - muligens også i Polen, men ellers i Europa ubrukelig.
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst USB kit

Kjell & har denna och den är jag nöjd med.

Dovado UMR. Gör ditt mobila bredband tillgängligt för flera datorer via WLAN (802.11b/g) eller trådbunden anslutning (4st 10/100 portar). Koppla in USB-modemet i routern och drivrutinen installeras automatiskt. Fungerar med Huawei, Option och Novatel samt modem från Tre, Tele2, Telia, Telenor och Glocalnet. För full kompatibilitetslista se nedan.

> Datorer & kringutrustning / Nätverk/bredband / Trådlöst / 3G / 98316
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst USB kit

Hej! Jag undrar om Campus USB kit fungerar även till Vista?Det är inte med på listan hos trådlöst.
Anders.B
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst USB kit

Jag skaffade en sådan här från Trådlöst men funderar hur jag skall sätta fast den och hur jag skall dra kablarna. Jag har redan en TV-antenn och vill ju ogärna göra fler hål.

Hur har ni andra löst detta? Kanske skulle man ersätta TV-antennen eftersom jag ändå ser TV på laptopen?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst USB kit

Jag monterade den längs bak på takräcket. Ville inte heller göra hål i karossen, så gjorde en fuling och drog in kabeln via bakrutan. Var inga problem då tätningslisten var tillräckligt tjock.
Nuvarande husbil saknar takräcke+ tv-antenn och hittade inget bra ställe att fästa den på så jag har sålt den. Är betydligt svårare att få kontakt numera.

Har du tv-antenn borde du kunna montera den ovanpå tv-antennen och använda samma genomföring för kabeln. Har sett någon annan göra så.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trådlöst USB kit

Fantastiskt var den här lilla mojängen var bra. Jag satt igår i husbilen i Nordfjordeid och testade och det visade sig att jag fick in 30 trådlösa wlan i det lilla norska samhället. 5-6 st. var inte låsta så det var bara att koppla upp sig med den som hade starkast signalstyrka.

Just nu sitter jag i solskenet i Fjaerland (solen går ned 23:15) och har rattat in campingens wlan med signalstyrka 90% och en hastighet på ca 2 MB.

Jag lägger ut bild och text till min blogg men är ännu inte färdig.
 
Toppen