• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlöst Internet

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Hej alla goa Gubbar & Gummor!
Vi skall ge oss ut på ca 8 - 10 veckors tur genom Europa. Vi börjar i Mosel vecka 35, för att sedan göra hela Iberiskahalvön. Finns det någon i " Klubben " som har erfarenhet av trådlöst internet på campingplatser i Europa?
Medlem 695;)
Lasse & Kerstin
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlöst Internet

Hej 695:a/ Lasse & Kerstin,

Vi behöver internet även när vi reser, (för jobbets skull). Hittils har vi alltid hittat en campingplats med trådlös internet mha olika campingplatslistor, där de säger att de har en installerad. Brukar vara lite dyrt.

Jag skaffade en USB-adapter med antenn för WiFi (fast jag har en inbyggd WiFi i laptop'en) och därefter hittar man näten att ansluta mycket lättare, även på campingplatserna kan man hitta en utomstående trådlöst sändare och "låna" det.
I Sverige säljs t.ex. "Edimax-adapter, se www. edimax.com.

Om man inte vill låna, kan man alltid stanna utanför/innanför McDonalds eller annan
WiFi-hotspot och köra sitt internet.

En bra möjlighet, som vi också har anslutit oss, är FON. Man har hemma en FON-router och kan därmed ansluta sig till olika FONero's (FON-routers) i hela världen. Borde fina så där en miljon just nu. Se vidare på FON.

Återkom gärna
Jyrki Laine
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst Internet

Hej igen Jyrki,

Letar efter external WIFI antenn. Var din Edimax-adapter en utomhus antenn via en kabel från USB sticket, eller satt antennen i USB sticket, någon cm utanför din laptop. Var köpte du den och till vilket pris?

Såg att det tager ca 3 veckor att få en Fonera. Vi skall iväg om en vecka så vi bliver "alien" under denna 3 veckors trip.

Mvh Christer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlöst Internet

Hei Christer,

Edimaxen är inomhus-antenn.
På Edimax-adaptern sitter antennen i USB-sticken, antennen har standardfäste, så man kan byta den till starkare än standard (5 db). Genom att använda längre USB-förlängningskabel (max 6m), kan man flytta antennen (med USB-stick) längre bort utan signalförlust, som med längre antennkabel, även ut från fönstret, om det inte regnar givetvis. Edimaxen är billig 295 SEK.

Hittade senare en annan produkt, en Planet-USB-adapter med fot, som man ansluter med USB-kabel till datorn. Mycket bättre förstärkning, med antennen är också längre (40cm).
Beställs från at danets, we enhance your wireless experience: YAGI WiFi antenna i HongKong, pris c:a 800:- med svensk moms, som tullen tar.

Vill man ha en utomhusantenn, designat för husbil, måste man beställa det från USA, se
RadioLabs - Radio, Wireless and Beyond -, en av deras produkter heter WaveRV II.

Lycka till!

hälsning
jyrkla
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst Internet

Hej igen Jyrki,

Tack för fin info. Tror du jag kan få en Edimax på en vecka. Kan den köpas i Sverige? Vi reser nog den 16/8. Ganska typiskt att det bliver brant på slutet. Har dock amatör radio i Husbilen så helt trådlösa bliver vi inte.

Ha det bra, Christer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlöst Internet

Hej Christer,

Produkten heter exakt Edimax EW-7318USg, butikerna kan du hitta via Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser,
fanns minst tre st. Du kan även prova google.

Beställer du idag och pratar med dem kan du säkert få den inom en vecka.

En omdöme från Prisjakt:
evert 8 dagar sedan
En riktig antenn och god förmåga att hålla en stabil signal jämfört andra USB-wlankort gör detta till ett mycket bra köp. Antennen går dessutom att byta vid behov. Själv använder jag denna med en 3 m usbkabel för att kunna placera den valfritt beroende på var jag befinner mig. Priset är dessutom lågt.

lycka till

jyrki
 
Toppen