• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlöst igen

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Kan varmt rekommendera davido.se's grejor. Kan inte svara för alla men flera av produkterna är Rokland's (vilka är superbra).
Jag och mina bekanta använder flera av deras nätverkskort.

Peter :)
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Jag har sett att det finns ett "paket" att köpa från Trådlöst.se och det verkar ha samma pris som Davidos; är det någon som har uppfattning vilket av dessa två som är att rekommendera?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Jag har sett att det finns ett "paket" att köpa från Trådlöst.se och det verkar ha samma pris som Davidos; är det någon som har uppfattning vilket av dessa två som är att rekommendera?

Kör på Davidos, kitet dom hade är 802.11g den gamla standarden, dessutom bara 10mW så väldigt begränsad räckvidd.

Peter :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Såg att den från Davidos inte heller klarar N standarden. Vet inte heller om det är så bra att själva nätverkskortet är integrerat i antennen. Man blir ju lite låst till det kortet om man vill montera antennen permanent med seriösa kabelgenomföringar mm.
5 m USB blir ju också väldigt kort om den skall gå över taket och in och det går ju inte att förlänga USB så mycket utan att det skapar problem.

Jag köpte själv paketet från trådlöst och fastmonterade antennen på taket med nätverkskortet hängandes i garderoben. 5 meters USB-kabeln från garderoben räcker väl runt inne i hela bilen och kan smygas in under mattan om man vill.
Kruxet med det paketet är ju även där bristen på stöd för N standarden i det medföljande kortet.

Nu har jag köpt ett nytt nätverkskort från Dealextreme för 190:- som klarar N standarden och har anslutning för antennen men har ej testat det ännu.

Skulle jag köpa till en annan bil idag skulle jag köpa antenn och nätverkskort separat från dessa ställen direkt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Trådlöst igen

Hej!

Har köpt ett USB N-nätverkskort med antennanslutning och en 7 dbi Rubber Duck-antenn hos Kjell & Company. Pris 249:- resp 199:-. Använder det här hemma med utmärkt mottagning och många nyupptäckta nätverk. Kommer att testa detta i husbilen med montering på instrumentbrädan...får se vad det kan bli för resultat. Förhoppningsvis något bättre än med det inbyggda kortet!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Nu har jag köpt ett nytt nätverkskort från Dealextreme för 190:- som klarar N standarden och har anslutning för antennen men har ej testat det ännu.

Skulle jag köpa till en annan bil idag skulle jag köpa antenn och nätverkskort separat från dessa ställen direkt.
Berätta när du har provat kortet från dealextreme. Är nyfiken.
Claes-Göran
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Tack!

Tänkte precis städa friggeboden men nu fick jag en anledning att gå ut till husbilen istället :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trådlöst igen

Berätta när du har provat kortet från dealextreme. Är nyfiken.
Claes-Göran

Kortet testat och fungerar bra. Inte testat i fält ordentligt och jag har inte kunnat jämföra side by side med det gamla men det kör åttor runt mitt inbyggda kort i den bärbara. Både hastighetsmässigt och räckviddsmässigt. Enkel installation och programvaran som hör till har alla funtioner och möjligheter man kan behöva. Den visade t.o.m. avståndet till närmsta McDonalds.

Klart prisvärt
 
Toppen