• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös backkamera

F

F.d. 25491

Guest
Jag vet att detta varit uppe på tråd tidigare men jag hittar det inte trots idogt letande.
Vi har ingen backkamera på vår bil och funderar på att installera en trådlös. är det någon som har erfarenhet av detta? Verkar nog så enkelt med själva applicerandet av känselcensorerna men var gör man av kontroll enheten (den som samlar ihop kablarna från censorerna) Vi har inte stort garage på vår bil eftersom det är en låg långbäddare med badrum bak. Tips mottages tacksamt
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös backkamera

Hej.

Du skriver att du skall installera backkamera men på din beskrivning låter det mer som backvarnare.
Mitt tips är att köpa en vattentät låda med genomföringar för kablarna (leta på www.elfa.se) och placera den på något lämpligt ställe utvändigt bak på bilen. Det finns säkert någon plats mellan "kjolen" bak och garageväggen. I den placerar du styrenheten och då behöver du bara gå igenom med kabeln till summer och/eller display in i husbilen. Strömmatningen tar du från backlampan och den bör du komma åt på utsidan. Hoppas att tipset duger.

M v h / Roland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trådlös backkamera

Hej Anders

Det verkar som att du blandat ihop backkamera & backvarnare. Jag har bådadera på min HB vilket jag tycker är en bra kombination.

1.Backvarnare har vanligtvis 4 sensorer som placeras utvändig bak (lågt) på HB'n. Kablar från varje sensor går till en enhet (box) som jag placerat under en av bäddarna bak. Från enheten går en kabel till en display placerad framme vid förarplats. Ström tar man från en backlampa & ansluts i boxen.

2. Trådlös backkamera består ju utav Kamera, sändare, mottagare & bildskärm. Kameran placeras utvändig bak (högt) på HB'n. Ström tar man från en backlampa & ansluts till kamerakablaget där även sändaren sitter. Sändaren & kablaget har jag placerat i ett överskåp.
Mottagaren & bildskärmen placeras väl synligt från förarplats. I mitt fall ansluter jag mottagaren till ett cigarettändaruttag där jag får ström till mottagare & bildskärm, annars kan man ansluta strömkabeln till backkontakten på växellådan.

Jag hoppas detta rett ut skillnaden mellan backvarnare & backkamera samt gett dig några tips. Båda systemen är väldigt enkla installera.
Lycka till.

mvh

Bennie.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Trådlös backkamera

Ja så klart jag har det är ju en back varnare inte kamera, ibland tänker man en sak och skriver något helt annat, tack för tipsen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös backkamera

Det är något enklare att installera med tråd om det gäller backvarnare. Trådarna går att fästa under bilen fram till förarplatsen/torpeden och upp instrumentbrädan. Fäste bak enligt kommentarer ovan.
 
Toppen