Helena & Lasse
HBK Medlem
Åkte mellan Södertälje och Nyköping i Helgen som gick.
Låg till medelhög trafikintenstet i 2-filer. Mao helt normalt.
Men...
I vänsterfil så bildades det köer titt som tätt och farten gick från 120 till 60, 50 km/h, medan i höger körfil rullade det på i mellan 80-100 km/.
Det var när någon skulle köra om, som det snabb byggde på köer bakom i vänsterfil och hastigheten gick ned.
Efter någon mil, var det många som inte ville ligga kvar i vänsterfil, utan körde helt enkelt om till höger på de som låg i vänsterfil, det var ju fritt där.
Så höll det på fram till strax innan Nyköping.
Varför håller man inte till höger från början, kör om och går in i högerfil direkt efter sin omkörning?
Det här fick jag lära mig att man skulle göra för att underlätta för alla omkring.
Fungerar utmärkt i Tyskland också.
Här var det husbilister och husvagnsekipage som gick med gott föredöme, även om de höll mellan 80-90 km/h
Låg till medelhög trafikintenstet i 2-filer. Mao helt normalt.
Men...
I vänsterfil så bildades det köer titt som tätt och farten gick från 120 till 60, 50 km/h, medan i höger körfil rullade det på i mellan 80-100 km/.
Det var när någon skulle köra om, som det snabb byggde på köer bakom i vänsterfil och hastigheten gick ned.
Efter någon mil, var det många som inte ville ligga kvar i vänsterfil, utan körde helt enkelt om till höger på de som låg i vänsterfil, det var ju fritt där.
Så höll det på fram till strax innan Nyköping.
Varför håller man inte till höger från början, kör om och går in i högerfil direkt efter sin omkörning?
Det här fick jag lära mig att man skulle göra för att underlätta för alla omkring.
Fungerar utmärkt i Tyskland också.
Här var det husbilister och husvagnsekipage som gick med gott föredöme, även om de höll mellan 80-90 km/h
Senast ändrad: