• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tråden om Trafikfrågor - Trafikmoral - Trafikbeteenden

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.684
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Åkte mellan Södertälje och Nyköping i Helgen som gick.
Låg till medelhög trafikintenstet i 2-filer. Mao helt normalt.
Men...

I vänsterfil så bildades det köer titt som tätt och farten gick från 120 till 60, 50 km/h, medan i höger körfil rullade det på i mellan 80-100 km/.

Det var när någon skulle köra om, som det snabb byggde på köer bakom i vänsterfil och hastigheten gick ned.

Efter någon mil, var det många som inte ville ligga kvar i vänsterfil, utan körde helt enkelt om till höger på de som låg i vänsterfil, det var ju fritt där.
Så höll det på fram till strax innan Nyköping.

Varför håller man inte till höger från början, kör om och går in i högerfil direkt efter sin omkörning?
Det här fick jag lära mig att man skulle göra för att underlätta för alla omkring.
Fungerar utmärkt i Tyskland också.

Här var det husbilister och husvagnsekipage som gick med gott föredöme, även om de höll mellan 80-90 km/h
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
2.020
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Ja, det er reglen: Ind i højre bane så snart det er muligt.

Når det alligevel ikke sker i lande som Sverige, Norge og Danmark, så hænger det efter min mening sammen med et andet etisk spørgsmål, nemlig hvordan stoler jeg på at den hurtigere trafik i venstrebanen tillader mig at komme ud i en overhaling når jeg indhenter (kommer i kapp?) med en lastbil. bilister er nervøse for at blive "fanget" i højrebanen.

Også her kan vi i Danmark, Norge og Sverige lære noget.

Jeg har tænkt en del over hvorfor det virker som det er mere anvendt i Tyskland, og jeg tror det er baseret i den "frie" hastighed som gælder på Autobahn. De fleste er nervøs for at være for længe ude i venstrebanen, idet de så kan indhentes hurtigt af de meget hurtige biler. Til gengæld lader man andre bilister komme ud i en overhaling i håbet om selv at blive tilgodeset på et andet tidspunkt.

Men jeg har også lagt mærke til at på veje med 3 eller flere baner. så bliver tyskerne lige så dårlige til at trække ind til højre som vi bilister er i Danmark. Til gengæld glider trafikken lettere de steder, da der ligesom danner sig 3 hastigheder i hver sin bane med de langsomste i højrebanen som er til lastbiler.

Til gengæld har jeg ingen steder oplevet at bilisterne kan finde ud af at vente med at flette til sidste øjeblik, når vognbaner skal flettes sammen fra 3 til 2 eller fra 2 til 1 som det sker når der er vejarbejde. Den absolut smidigste trafikafvikling fås ved at køre "lynlås" princip helt tæt på indsnævringen. Og køen bagud bliver heller ikke så lang. Og lastbilchaufførerne bliver heller ikke "snydt" på samme måde
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.051
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Åkte mellan Södertälje och Nyköping i Helgen som gick.
Låg till medelhög trafikintenstet i 2-filer. Mao helt normalt.
Men...

I vänsterfil så bildades det köer titt som tätt och farten gick från 120 till 60, 50 km/h, medan i höger körfil rullade det på i mellan 80-100 km/.

Det var när någon skulle köra om, som det snabb byggde på köer bakom i vänsterfil och hastigheten gick ned.

Efter någon mil, var det många som inte ville ligga kvar i vänsterfil, utan körde helt enkelt om till höger på de som låg i vänsterfil, det var ju fritt där.
Så höll det på fram till strax innan Nyköping.

Varför håller man inte till höger från början, kör om och går in i högerfil direkt efter sin omkörning?
Det här fick jag lära mig att man skulle göra för att underlätta för alla omkring.
Fungerar utmärkt i Tyskland också.
Samma sak när du kör trefilig väg, dom flesta väljer mittfil,det resulterar i omkörningar på båda sidor även om det inte är tillåtet.
Detta fenomen är vanligt i Sverige,men ute i Europa är det betydligt ovanligare.
Det är böter på mittfilskörning i Sverige när höger fil är fri,men finns det någon som fått det?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.684
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Samma sak när du kör trefilig väg, dom flesta väljer mittfil,det resulterar i omkörningar på båda sidor även om det inte är tillåtet.
Detta fenomen är vanligt i Sverige,men ute i Europa är det betydligt ovanligare.
Det är böter på mittfilskörning i Sverige när höger fil är fri,men finns det någon som fått det?
Sträckan mellan Södertälje och Hallunda övervakas ofta och många får bidra till statskassan. :)
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Häromdagen hamnade jag i en jättekö på E6 mellan Helsingborg och Malmö.
Det var en bil framför mig som stannade och lämnade en lucka på 100 meter innan han körde. Ideligen. Väldigt irriterande. Om alla gjorde så hade det varit bilkö till Halmstad.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
434
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Har bott i Sverige, Danmark och Tyskland.

Svenska bilister är ofta urusla på att köra in i högerfilen. Gäller även stadstrafik. Ska man svänga vänster om 2 km väljer en del att lägga sig i vänsterfilen samtidigt som man kryper fram.

Tyskland i särklass bäst.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.051
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
I Tyskland finns något som heter räddningsgata, det innebär att man lämnar utrymme i mitten på vägen för räddningsfordon,detta följs till 100% så fort det blir stopp på autobahn ,en och annan utlänning undantagen.
Jag anser att det bode vara lag på samma system i Sverige.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.040
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Det är ju bra, jag åker ett par gånger i veckan den vägen i några år nu, aldrig sett till farbrorblå,men så kör jag i rätt fil också!!
Nja, jag har inte sett några kontroller dom senaste åren mellan Södertälje-Norsborg, när hastigheten går ner till 80 i norrgående riktning så brukade dom stå på gångbron över motorvägen, då står polisen i skydd mellan skyltarna som är strax innan bron för oss bilförare.

Nu ska man passa sig vid nästa hastighetsänkning till 70 kmh som är vid gamla och rivna Wårby bryggeri och förbi Heron city på E4:an. Där är det många som åkt fast.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.835
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Vänsterkörning blir allt vanligare. Det "infördes" i Malmö för ett antal år sedan. Orsaken var att man fick parkera i högerfilen och ingen ville fastna där.
 
Toppen