• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trätrall i duschen

Två vädurar

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Vi är nu lyckliga ägare till en Rapido 10001 som har en trätrall på duschgolvet. Våra funderingar: Är det meningen att trallen ska ligga kvar när man duschar för att man då undviker att "trampa ner" duschgolvet, eller ska man ta bort den för att inte skada träet med vatten? Hur gör ni? Tacksam för svar. :)

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Trätrall i duschen

Vi har en Hymer 690 Star Line och vi har alltid tagit ur trätrallen när vu duschar. Vi tycker att det snabbare blir torrt i duschrummet då. Hade vi haft problem med vikten hade vi inte ens haft den med. Dessutom har vi lite grejer står där och då är det bättre med en torr trätrall att ställa sakerna på tycker vi.

F

F.d. 30354

Guest

Hej...Vi har köpt en ny Pilote....Tillval för trä i dusch 1100.....Riktigt snyggt men vet ej om det är trä....Tror att man ska ta bort det vid duschning....:)

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Denna trätrall är då bara ögonfägnad. Känns som om den är lika bra att lämna den hemma om duschen är separat.
Ha det

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En undran bara:wink:
Man läser ju ibland om sprickor i Duschgolv, är det då inte bra att stå på en Trall eller något liknande som sprider "lasten" över en större yta?

Har själv en carhtago med trätrall i duchen jag har oljat in träet och låter den ligga kvar på golvet är gott att trampa på + att den fördelar ev punkttryck på golvet.
Bo.

Det väl så jag också tyckte. Har själv duschtrall och tycker det fungerar bra.

F

F.d. 50069

Guest

Det följde ingen "trall" med våran Carthago, så jag funderar på att få till nåt i vinter!

TIPS?:) på matriell, tillverkning, osv!

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025

Tillverka den av Teak så står den emot vatten bra och torkar kvickt. Har själv en sådan och fungerar utmärkt att ha kvar under duschning. Och du står inte i något duschvatten. Sparar säkert golvet från punktbelastningar.
Hasse L.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Intresserad att se en bild på trätrallor. Ska försöka tillverka en själv. Eller finns det att köpa till Adria Matrix 670 SLT.
Lennart

F

F.d. 55665

Guest

I vår Hymer Excis är instruktionen att fälla upp den och låsa fast den i en "låsmojäng" när man duschar. Alltså inte ta bort den från vattnet och inte heller stå på den. Min teori är att den finns där för att göra golvet jämnt när man sitter på toa (det är inget stort rum...) och att samtidigt inte stoppa vattnet när man duschar (eftersom trallens hörna går ner i avloppsrundeln). Risken med egentillverkad borde väl vara att man får belastningspunkter som är vassare och mindre än fötterna direkt på golvet.

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025

Håller med Bosse bra att stå på fördelar trycket
Och den torkar jätte snabbt

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Det följde ingen "trall" med våran Carthago, så jag funderar på att få till nåt i vinter!

TIPS?:) på matriell, tillverkning, osv!

Fick en tillverkad av ett lokalt snickeri, dom rekomenderade corisanplast, fixade ett efter pappmall som jag gjorde.

Snyggt, lättstädat och fördelar tyngden bra.

Hejs
Claes 105

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fick en tillverkad av ett lokalt snickeri, dom rekomenderade corisanplast, fixade ett efter pappmall som jag gjorde.

Snyggt, lättstädat och fördelar tyngden bra.

Hejs
Claes 105
Á

Låter som ett bra material. När (om det händer) den befintliga trallen gjort sitt så har man en bra mall till en plastmall.

Toppen