• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trä i konstruktionen

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej,
Jag letar efter en midre husbil (compact) på 3500kg.
Jag har haft Rapido C-modeller i sikte men dessa är list för dyra och finns inte begagnade.
Jag har sedan sett Hobby och Sunlight men jag är lite tveksam då dessa använder trä i konstruktionen och inte rötsäkra fabrikat.
Har ni några funderingar på detta med trä i konstruktionen?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,
Jag letar efter en midre husbil (compact) på 3500kg.
Jag har haft Rapido C-modeller i sikte men dessa är list för dyra och finns inte begagnade.
Jag har sedan sett Hobby och Sunlight men jag är lite tveksam då dessa använder trä i konstruktionen och inte rötsäkra fabrikat.
Så länge det är tätt så är det bra

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Träram har använts sedan husbilar/husvagnar började tillverkas. Det finns fortfarande ett flertal gamla sådana i trafik. Det gäller bara att ha koll årligen på fukten. Detta oberoende om det är plast- eller träramar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag undviker trä och frigolit* i konstruktionen.
*isolering med öppen cellstruktur = kan suga vatten.

Äldre husbilar, ja då var det trä och frigolit.
Nyare, från typ 2010* talet finns det allternativ utan trä och med XPS isolering.
Exakt när ett visst märke/modell övergick till träfritt/XPS varierar stort. Det måste kollas från fall till fall.

*Vissa premiummärken har haft träfritt hela tiden, till exempel Niesman, Concorde, Morelo, Phoenix, och kanske fler.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Du skriver inte vilken årsmodell du tittar på, numera tillverkas det inte några HB med trästomme. Det är nog Adria som hängde kvar ett tag med trästommar men det är några år sedan. Man ska även titta på golvet i garaget så det inte är öppen träskiva neråt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du skriver inte vilken årsmodell du tittar på, numera tillverkas det inte några HB med trästomme. Det är nog Adria som hängde kvar ett tag med trästommar men det är några år sedan. Man ska även titta på golvet i garaget så det inte är öppen träskiva neråt
Är du säker på det? jag har nog för mej att det finns ett antal tillverkare som fortfarande använder trästomme?

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag undviker trä och frigolit* i konstruktionen.
*isolering med öppen cellstruktur = kan suga vatten.

Äldre husbilar, ja då var det trä och frigolit.
Nyare, från typ 2010* talet finns det allternativ utan trä och med XPS isolering.
Exakt när ett visst märke/modell övergick till träfritt/XPS varierar stort. Det måste kollas från fall till fall.

*Vissa premiummärken har haft träfritt hela tiden, till exempel Niesman, Concorde, Morelo, Phoenix, och kanske fler.
Carthago ska tilläggas också

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Jag kollar på dessa och som jag fattar det så är det trä i alla utom Rapido men då åker prislappen upp.
Jag tittar på Compact-bilar.

Sun Living / Adria: Har fått info från säljare att de har trä i konstruktionen
Sunlight: Trä enligt Denna artikel
Hobby: trä ser jag här
Rapido: Inget trä

Hus ska jag tänker? Jag kan inte ha bilen inomhus på vintrarna..

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag kollar på dessa och som jag fattar det så är det trä i alla utom Rapido men då åker prislappen upp.
Jag tittar på Compact-bilar.

Sun Living / Adria: Har fått info från säljare att de har trä i konstruktionen
Sunlight: Trä enligt Denna artikel
Hobby: trä ser jag här
Rapido: Inget trä

Hus ska jag tänker? Jag kan inte ha bilen inomhus på vintrarna..

Detta med trä eller inte i väggarna..är så klart viktigt...men det finns väldigt många andra faktorer att väga in ..... problemet med trä i väggarna uppstår ju först när det läcker...så ännu viktigare är egentligen att verkligen syna utsidan...taket skarvar...allt där det kan läcka in.
Jodå en klar fördel att kunna förvara under tak..så då kan du ju kanske försöka kolla upp..om det är begagnat..hur har den förvarats...
Sen! Hur gammal är " ni" ? Det finns en hel del som inte riktigt inser att det nog inte är husbilen som kommer ta slut först! Samma med diskussionen om andrahandsvärde! Så detta med trä i väggar...handlar om hur gammal husbil? Eller hur ny? O hur länge ska du äga/ använda den? Hur den vårdas...både utsida men också allmänt... det finns de som sköter om sina husbilar extremt pedantiskt men också motsatsen..bara kör o kör....o det måste finnas pengar till reperationer och vård.
Till vad när och hur .. vilken användning är tanken?
Igen, trä i väggar ok! Men motor växellåda o mycket annat kan krångla.
Ps handlar det om att köpa något helt nytt?
Ps i inlägg 1 tyder på begagnad...Då finns det många saker att kolla upp! Ofta nämns vikt här på hbk t ex.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Enligt # 1... letar trådskaparen efter en mindre kompakt husbil.... obs kompakt!
Men oroar sig över risken med trä i " tak väggar golv ". Man behöver veta mera om hur denne ..husbilsspekulant.. tänker.
Detta hoppas jag kommer? ? ?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Den huvudsakliga anledningen, fick jag förklarat på en Kabe-träff, att tillverkarna gick från trä till plast var möjligheten till en rejäl viktreducering och kostnadsbesparing. Viktaspekten var nog viktigt på husvagnar på 90-talet när 6m varianterna fick enkelaxlar.
Marknadsföringen var ju enkel med att detta gjordes för att inte få fuktproblem någonsin...vilket ju inte stämmer.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Enligt # 1... letar trådskaparen efter en mindre kompakt husbil.... obs kompakt!
Men oroar sig över risken med trä i " tak väggar golv ". Man behöver veta mera om hur denne ..husbilsspekulant.. tänker.
Detta hoppas jag kommer? ? ?
Hej
Ska försöka svara.
@Toyota - ditt inlägg ovan var mycket bra och dina "utestående frågor" är just som mina.

Jag kommer köpa 2021 som äldst och max 2500mil eller en ny.
Jag tycker 1200000 är mycket för en rapido compact som har träfri konstruktion och funderar på risken med en billigare sunlight/Hobby när bilen förvaras utomhus i 15-20 år.
Jag har iofs plan att bygga en carport som skyddar mot direkt nerfall men det kan dröja.
Min budget är 850000 (kan stretcha till 1.2m, men vill helst inte det) men det finns inga beg rapido compact för dom pengarna, så är Hobby/sunlight bättre investering? Dom får man till nyare modell för den pengen.

Mitt scenario är att jag köper en bil, använder den inte mycket och ångrar mig efter 3 år - vad är sämsta köpet?
- en ny rapido C
- en ny hobby?
- en ny sunlight?
Detta har alltså inte med träkonstruktionen att göra utan den frågan kommer i nästa steg:

Om jag INTE säljer bilen utan har den kvar i 20 år, vilken av dessa kommer att mår bäst givet samma (utomhus) förvaring:
- en ny rapido C86
- en ny hobby?
- en ny sunlight?

Min spontana slutsats är en bättre begagnad Rapido C men dom finns ju inte att köpa :(

Tänker jag fel?
Det är hur eller hur mycket pengar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Ska försöka svara.
@Toyota - ditt inlägg ovan var mycket bra och dina "utestående frågor" är just som mina.

Jag kommer köpa 2021 som äldst och max 2500mil eller en ny.
Jag tycker 1200000 är mycket för en rapido compact som har träfri konstruktion och funderar på risken med en billigare sunlight/Hobby när bilen förvaras utomhus i 15-20 år.
Jag har iofs plan att bygga en carport som skyddar mot direkt nerfall men det kan dröja.
Min budget är 850000 (kan stretcha till 1.2m, men vill helst inte det) men det finns inga beg rapido compact för dom pengarna, så är Hobby/sunlight bättre investering? Dom får man till nyare modell för den pengen.

Mitt scenario är att jag köper en bil, använder den inte mycket och ångrar mig efter 3 år - vad är sämsta köpet?
- en ny rapido C
- en ny hobby?
- en ny sunlight?
Detta har alltså inte med träkonstruktionen att göra utan den frågan kommer i nästa steg:

Om jag INTE säljer bilen utan har den kvar i 20 år, vilken av dessa kommer att mår bäst givet samma (utomhus) förvaring:
- en ny rapido C86
- en ny hobby?
- en ny sunlight?

Min spontana slutsats är en bättre begagnad Rapido C men dom finns ju inte att köpa :(

Tänker jag fel?
Det är hur eller hur mycket pengar
En liten fråga, hur mycket husbilserfarenhet har du?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu ska du få ett svar som du inte kommer att tycka om! O en del andra kan ha invändningar emot...men..lita du på mig... det behövs bara att man tänker till lite.
Först...bilar i allmänhet är knappast en investering...på så sätt att man ska bli rikare i pengar! En husbil är förmodligen lite bättre men fortfarande inte något som en enskild tjänar pengar på... ( finns säkert undantag..jo jag vet) ... men din avsikt är ju att ..förmodligen använda husbilen?
Att köpa en helt ny husbil..och sen sälja efter några år..för att det inte var kul ! Jag gissar på att det är den absolut sämsta affären i pengar räknat. Även de andra du nämner för summor upp emot 1 miljon..tycker jag är risk affärer..om du redan nu funderar på vad du får tillbaks om några få år!
Om du hade väldigt mycket pengar...väldigt mycket....ja då kan du ungefär göra hur du själv vill...men det finns ju uppenbarligen en gräns? O tur är väl det. Husbilar i de här prisnivåerna tycker jag ska användas av riktiga entusiaster. Och sådana finns..de använder sina husbilar ibland många många månader om året...o ibland mycket mera! Jag pratade med en sådan trevlig person igår på en ställplats... de gjorde ständigt olika resor...utan att övervintra i Spanien...det gillade han inte..de kom just nu från Norra Tyskland och hade varit runt några veckor i Danmark.... tidigare hade de varit uppe vid Nordkap o åkt genom Finland tillbaka. De hade en stor fin husbil..förmodligen i den prisklass du nämner. Men åker ju mycket!
Så...nu kommer mitt kloka råd till dig! Som ju inte är så lockande men å andra sidan klokt.
Börja med att köp en husbil...men en i mycket bra skick... vad ska vi säga? Kanske i prisnivå 200 000- till 300 000 kronor.. Ungefär! Prova med den under 2-3 år. Känn efter om du blir en entusiast eller så kanske du kommer fram till att..egentligen räcker detta för mina behov... husbilslivet är kul... men jag vill göra annat också!
Då tror jag att dina möjligheter att få tillbaks ganska mycket av de " investerade " pengarna är goda... och förmodligen lättare att hitta köpare också... eventuellt kan det gå att byta in en husbil på firma om du efter några år vill byta upp dig..så som du tänker nu.
Detta är betydligt klokare...och du tar en betydligt mindre risk- ekonomiskt!
Men, du ska satsa på ett säkert kort och i ovanligt bra skick. På 2-3 år lär du dig också mycket om husbilslivet och blir också klokare på hur mycket pengar det är värt o vad du egentligen vill ha för typ av husbil.
Ja, det var ju inte precis det svar du jublar över...

Toppen