• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga TPM Fiat?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Döm om min förvåning när däckkillen ringer och meddelar att vi har TPM-givare monterade i fälgarna.

Dessa har suttit i sedan bilen hämtades ut, av förra ägaren, från Carthago. Och jag har inte sett någon info. om det.

Bilen, e-line I50 årsmodell 2015, dvs byggd på Fiat ducato, borde kunna hämta upp givarsignalerna och visa status.

Saken är den att däckfirman klantade till det med aluminiumfälgarna som nu varit på reparation nere hos Fälgfixarna i Helsingborg. De å andra sidan demonterar TPM-givarna och glömmer skicka med givarna tillbaks.

Nu vill däckgubben fixa en egen givare till en av fälgarna (någon standardmodell som måste programmeras). Och jag vill, när vi får tillbaks hjulen, verifiera ATT det funkar som det skall. Och om inte veta vilken givare krånglar. Men jag saknar helt enkelt info. om VAR jag ser mätresultatet från givarna och hur de är tänkt att funka.

Någon som kan guida mig till rätt manual eller annat ställe där jag kan läsa på.
Eller om du kan beskriva själv hur/var mm.

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
När vi köpte våran plåtis så larmade tpms för lågt tryck, säljare och tekniker kunde inte få ordning på det ! Dom läste instruktionsbok flera gånger ( min 5bar) och fyllde på luft till 5,2bar . När jag hämtade bilen var felet inte löst, men när jag läste på skylten i dörrkanten så skulle det vara 5,5bar = OK . kanske lite off topic.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
När vi köpte våran plåtis så larmade tpms för lågt tryck, säljare och tekniker kunde inte få ordning på det ! Dom läste instruktionsbok flera gånger ( min 5bar) och fyllde på luft till 5,2bar . När jag hämtade bilen var felet inte löst, men när jag läste på skylten i dörrkanten så skulle det vara 5,5bar = OK . kanske lite off topic.

Vi kör med 5,5 var och har aldrig, så vitt jag sett, fått något larm.

Hur drivs givarna (batteri som måste bytas regelbundet)?
 
Toppen