• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Hej
Har en Dethleff Esprit 6844 med totalvikt 3500, är det någon som vet om det går att klassa upp dën till 3700-3800kg?
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Totalvikt

Hej.
Kolla med en Dethleffs återförsäljare om det går. Jag kollade om det fungerade på min T 6611 årsmodell 07, det var inga problem.
Men Dethleff vill ha cirka 6500 :- för ett viktintyg. Så frågan är om det är värt det.

Mvh
Tommy
2227.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Hej. Om Du har ett Renaultchassie tom bakaxeln, dvs bladfjädrar och stel bakaxel så är det knappast möjligt att väga upp. Om däremot chassiet efter Renaulthytten är ett Al-Ko med torsionsfjädring så är det inget problem. Har själv haft en 6844 07:a och ville väga upp, men det hela slutade med bilbyte. Lycka till!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Totalvikt

I mitt tycke är det oförskämt av husbilstillverkarna i detta fall Dethleff att ta 6500:-för ett intyg,dom har ju varit med och skapat alla dessa problem med snålvägda bilar, som vi andra ska klara ut.
Vad göra med alla tillverkarproblem som dyker upp ideligen.
Listan börjar bli lång
Bernt
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Hej
Har en Dethleff Esprit 6844 med totalvikt 3500, är det någon som vet om det går att klassa upp dën till 3700-3800kg?
Kolla med besiktningen, vi har en Hymer 644 som besiktningen i märsta godkände till 3850 för några dagar sedan. Våran är en Fiat motor med fiat chassi+ hymer bygge.
Jag ringde till Fiat i Uppsala och dom fixade papperen detkostar mellan 1000-4750 att få dessa.
häls
Krisla
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Hej
Har en Dethleff Esprit 6844 med totalvikt 3500, är det någon som vet om det går att klassa upp dën till 3700-3800kg?

Hej
Jag har också en Dethleff Esprit 6844 med totalvikt 3500 kg och vill väga upp till 3850kg. Tog tärför kontakt med Tumbo Husvagnar där jag köpt husbilen men där hänvisade dom mig att ta kontakt med en Renault verkstad. Jag kontaktade då en Renault verkstad (Rejmes i Norrköping) som var hjälpsamma och skulle kontakta Renault Sverige. Svaret från Renault Sverige blev ett brev där dom skriver som följer:


Bilen i fråga är i lagens mening faktiskt inte en Renault utan en Dethleff. Anledning är att Renault har sålt
ett chassi till Dethleff som i sin tur byggt påbyggnationen samt också bytt bakaxel till en av AL-KO:s modell.
Bilen är alltså helfordonsgodkänd och kunden får vända sig till den husbilsåterförsäljare som sålt bilen,
som i sin tur får vända sig till Dethleff. Jag/Vi kan inte utfärda något intyg till denna bilen.


Jag ska åter kontakta Tumbo Husvagnar på Måndag och höra vad dom säger.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt

Ta også kontakt med AL-KO i Göteborg - de vet hva som kan og må gjøres når det er en bil med AL-KO ramme.
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Hej
Har en Dethleff Esprit 6844 med totalvikt 3500, är det någon som vet om det går att klassa upp dën till 3700-3800kg?

Efter som jag har en Dethleff 6844 -07, har jag tagit reda på att det går att väga upp den till 4000kg till en kostnad av ca 45000 kr. Man måste bl.a byta fjädrar både fram och bak.
 
Toppen