• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalvikt.....

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2026
Kom just fr besiktning av min plåtis, hamnade där i en diskussion om lastvikt, jag ansåg att bruttovikten är viktigast att inte hamna över 3.5 ton. Han sa att lastvikten inte får överstigas, vilket ju låter troligt, men vid en kontroll får man ta ut all last och väga, som han sa?? Så den inte överstiger 470 kg - bl a markis. Vad säger expertisen om detta!?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Max totalvikt är det som inte får överskridas.
Dvs så länge bruttovikten är under max totalvikt, så är det lugnt.

Lastvikten i registreringsbeviset är inte intressant när det gäller överlast.
Inte heller tjänstevikten, även om den kan ge en fingervisning om hur mycket lastvikt man har.

Gamla överlastsreglerna gick på lastvikten. Tex så var det en som hade 400kg i sin nyinköpta husvagn, åkte dit för 1000% överlast och nytagna BE-kortet rök. Numera så är påföljderna baserade på max totalvikt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kom just fr besiktning av min plåtis, hamnade där i en diskussion om lastvikt, jag ansåg att bruttovikten är viktigast att inte hamna över 3.5 ton. Han sa att lastvikten inte får överstigas, vilket ju låter troligt, men vid en kontroll får man ta ut all last och väga, som han sa?? Så den inte överstiger 470 kg - bl a markis. Vad säger expertisen om detta!?
Känns som en väldigt okunnig besiktningsman. Lastvikten är ett teoretiskt resonemang och egentligen ganska ointressant på din befintliga bil. Precis som du är inne på är det bruttovikten som gäller. Den får aldrig överstiga totalvikten, oavsett om det är last, extrautrustning eller bilens tjänstevikt som spelar in. När du vägs, eller själv kontrollväger, får du aktuell bruttovikt!

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2026
Känns som en väldigt okunnig besiktningsman. Lastvikten är ett teoretiskt resonemang och egentligen ganska ointressant på din befintliga bil. Precis som du är inne på är det bruttovikten som gäller. Den får aldrig överstiga totalvikten, oavsett om det är last, extrautrustning eller bilens tjänstevikt som spelar in. När du vägs, eller själv kontrollväger, får du aktuell bruttovikt!
Tack för ditt svar, var inne på ditt resonemang, men på Carspect tyckte han jag vred på lagarna!? ....skönt att ha rätt!!!

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2026
Max totalvikt är det som inte får överskridas.
Dvs så länge bruttovikten är under max totalvikt, så är det lugnt.

Lastvikten i registreringsbeviset är inte intressant när det gäller överlast.
Inte heller tjänstevikten, även om den kan ge en fingervisning om hur mycket lastvikt man har.

Gamla överlastsreglerna gick på lastvikten. Tex så var det en som hade 400kg i sin nyinköpta husvagn, åkte dit för 1000% överlast och nytagna BE-kortet rök. Numera så är påföljderna baserade på max totalvikt.
Tack för ditt svar. Hur kan man på Carspect hitta på massa saker om lastvikt som inte stämmer? Han var riktigt otrevlig! Påstod att man måste ta ut all last för att vägas! Nån mer besiktn på Carspect blir det inte!!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för ditt svar. Hur kan man på Carspect hitta på massa saker om lastvikt som inte stämmer? Han var riktigt otrevlig! Påstod att man måste ta ut all last för att vägas! Nån mer besiktn på Carspect blir det inte!!
Bra, tycker vi suspenderar Carspect och döper om dem till Suspect! :applaus:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag kommer att besiktiga tre bilar närmsta tiden. Den första på måndag . då väljer jag så klart det bästa... det är Carspect. Utmärkt service, gott kaffe samt mycket välinformerad personal. Nåja, det sista vet jag egentligen inget om för jag har aldrig behövt fråga om något.
Men jag är väldigt nöjd med Carspect.

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2026
Jag kommer att besiktiga tre bilar närmsta tiden. Den första på måndag . då väljer jag så klart det bästa... det är Carspect. Utmärkt service, gott kaffe samt mycket välinformerad personal. Nåja, det sista vet jag egentligen inget om för jag har aldrig behövt fråga om något.
Bra, tycker vi suspenderar Carspect och döper om dem till Suspect! :applaus:
Precis....förstår inte hur man som bes.man kan svamla om en ganska viktig fråga och dessutom ha fel! Nä, Suspect!!

ufg470

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2026
Nja.....var väl inte riktigt det jag menade!

Toppen